پرش به مطلب اصلی

دراپ شیپینگ و چیزهایی که راجع به آن نمی‌دانید

· خواندن 14 دقیقه

دراپ شیپینگ

اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنید، اما کاملاً آماده انجام کارهایی مثل انبارداری، بسته‌بندی و حمل‌ونقل و ارسال محصولات نیستید، دراپ شیپینگ می‌تواند یک نقطه شروع عالی برای ورود شما به دنیای تجارت الکترونیک محسوب شود. دراپ شیپینگ به دلیل هزینه‌های پایین راه‌اندازی، دردسر کم و عدم نیاز به انبار، یک مدل کسب‌وکار محبوب است. در واقع، کسانی که از روش دراپ شیپینگ در کسب‌وکار اینترنتی خود استفاده می‌کنند، می‌توانند طیف کامل و گسترده‌ای از محصولات را بدون نیاز به خرید یا نگهداری محصولات، بفروشند.

ما در سیکا ۳۶۵، به شما یاد خواهیم داد که دراپ شیپینگ چیست و چگونه می‌توانید یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ را از ابتدا راه‌اندازی کنید.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ (Dropshipping) یک روش انجام سفارش است که در آن یک کسب‌وکار، محصولاتی را که می‌فروشد را در انبار نگه نمی‌دارد. هنگامی که سفارشی ثبت می‌شود، فروشنده آن را برای شرکت دیگری ارسال می‌کند. سپس آن شرکت، محصول را مستقیماً به دست مشتری می‌رساند. در واقع،‌ در روش دراپ شیپینگ، فروشنده یک واسطه بین مشتری و شرکت دارندة محصول است.

این رویکرد ساده برای فروش آنلاین محصولات و انجام سفارش آن به این معنی است که شما می‌توانید بدون نیاز به اجاره فضای انبار، زنجیره تأمین یا مدیریت موجودی، کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنید.

در این روش، پس از ثبت سفارش توسط مشتری، شرکت dropshipping به سازنده یا توزیع‌کننده محصول خریداری شده اطلاع می‌دهد که سفارشی ثبت شده است. سپس، سازنده یا توزیع‌کننده، محصول را مستقیماً از طرف شرکت دراپ شیپنیگ برای مصرف‌کننده ارسال می‌کند.

ترتیب انجام کار کاملاً ساده است:

مصرف‌کننده به شرکت دراپ شیپینگ پول می‌دهد.

شرکت دراپ شیپینگ به سازنده یا توزیع‌کننده پول می‌دهد.

سازنده یا توزیع‌کننده، محصول را برای مشتری ارسال می‌کند.

(سه خط بالا تو یه باکس هایلایت شده باشه)

در واقع، شرکت دراپ شیپینگ یک بازاریاب است.

مزایای دراپ شیپینگ چیست؟

از آنجایی که در روش دراپ شیپینگ، نیازی به داشتن انبار و نگهداری محصولات نیست، دراپ شیپینگ یک روش مقرون به‌صرفه برای کسانی که می‌خواهد کسب‌وکاری را شروع کنند محسوب می‌شود تا محصولات را بدون هزینه اضافی بفروشند. همچنین کسب‌وکارهایی که از روش دراپ شیپینگ استفاده می‌کنند، با مشکل باقی‌ماندن محصولاتی که به فروش نمی‌روند، روبه‌رو نمی‌شوند. در واقع، به‌اصطلاح عامیانه، محصولی روی دستشان نمی‌ماند.

در ادامه، لیستی کامل از مزایای دراپ شیپینگ تهیه کرده‌ایم:

دراپ شیپینگ چیست

۱- سرمایه اولیه پایین

احتمالاً بزرگ‌ترین مزیت دراپ شیپینگ این است که می‌توانید یک کسب‌وکار اینترنتی را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت راه اندازی کنید. در مدل دراپ شیپینگ، شما مجبور نیستید محصولی را خریداری کنید، مگر اینکه قبلاً سفارشی برای آن محصول در وب‌سایت شما ثبت شده باشد. بدون سرمایه‌گذاری‌های اولیه و قابل‌توجه، می‌توان دراپ شیپینگ را شروع کرد و با پول بسیار کم موفق شد.

علاوه بر این، از آنجایی که شما متعهد به فروش از طریق موجودی‌های خریداری شده از قبل نیستید، مانند سایر مدل‌های کسب و کار، راه اندازی دراپ شیپینگ (dropshipping) خطر کمتری دارد.

مقاله پیشنهادی: ارسال رایگان، بهترین راه جذب مشتری

۲- شروع آسان

زمانی که مجبور نباشید با محصولات فیزیکی سر و کار داشته باشید، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بسیار آسان‌تر است. با دراپ شیپینگ لازم نیست که به مسائل زیر فکر کنید:

  • مدیریت یا پرداخت هزینه انبار
  • بسته‌بندی و ارسال سفارشات
  • مدیریت موجودی محصولات
  • رسیدگی به محصولات مرجوعی

۳- کاهش هزینه‌ها

از آنجایی که مجبور نیستید با خرید محصولات و مدیریت مراکز و انبار، سروکار داشته باشید، هزینه‌های شما بسیار کاهش می‌یابد. در واقع، بسیاری از فروشگاه‌های موفق دراپ شیپینگ به عنوان مشاغل خانگی اداره می‌شوند و برای کار کردن به چیزی بیشتر از یک لپ‌تاپ و چند هزینه حداقلی نیاز ندارند.

همان‌طور که رشد می‌کنید، این هزینه‌ها احتمالاً افزایش می‌یابند، اما در مقایسه با مشاغل سنتی همچنان پایین خواهند بود.

۴- مکان انعطاف‌پذیر

با دراپ شیپینگ، یک کسب و کار را می‌توان تقریباً از هرجایی با اتصال به اینترنت اداره کرد. تا زمانی که بتوانید با تأمین‌کنندگان ارتباط برقرار کنید و خدمات و پشتیبانی به‌موقع ارائه دهید که انتظارات مشتری را برآورده کند، می‌توانید کسب و کار خود را اداره و مدیریت کنید.

۵- تنوع محصولات برای فروش

از آنجایی که مجبور نیستید اقلامی را که می‌فروشید پیش‌خرید کنید، می‌توانید مجموعه‌ای از محصولات پرطرفدار را به مشتریان خود ارائه دهید. همچنین، می‌توانید لیست محصولات خود را بدون نگرانی در مورد موجودی فروخته نشده، تغییر دهید.

۵ مشکل دراپ شیپینگ که باید بدانید

حرف زدن از این کار راحت‌تر از انجام دادن آن است؛ بنابراین قبل از اینکه تمام‌وقت و پس‌انداز خود را در یک شرکت دراپ شیپینگ قرار دهید، بهتر است که با حقایقی راجع به دراپ شیپینگ آشنا شوید. در زیر، ۵ چیزی که راجع به دراپ شیپینگ باید بدانید را بررسی می‌کنیم:

درامد دراپ شیپینگ

۱- حاشیه سود کم

مطمئناً از آنجایی که شما مجبور نیستید موجودی خود را مدیریت یا ذخیره کنید، دراپ شیپینگ دردسر کمتری دارد، اما بازده نیز به همین دلیل پایین می‌آید.

در روش دراپ شیپینگ شما پول کمتری وارد می‌کنید، اما به‌مثابه آن پول کمتری نیز به دست می‌آورید. این بدان معناست که شما باید کارهای زیادی را انجام دهید تا بتوانید سرپا بمانید، چه رسد به اینکه سود کنید، به خصوص با توجه به اینکه بیشتر پول به تأمین‌کننده می‌رسد.

این حاشیه سود کم به‌سختی می‌تواند برای پوشش هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات، سئو و مدیریت سفارشات فروش شما کافی باشد.

حال می‌خواهیم با فرض ۲۰ درصد اختلاف قیمت بین محصول خریداری شده و فروخته شده و ۲ درصد نرخ تبدیل، درآمد شما را پیش‌بینی کنیم. این فرضیات ما متناسب با صنعت و حوزه کاری شما تغییر می‌کند. حال می‌توانید یک تخمین از سود خود را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید:

(ترافیک x 0.02) x (میانگین سبد خرید x 0.2) = سود

اگرچه این روش تخمین برای شروع، کار درست و سریعی است؛ اما چند مشکل نیز وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

  • اختلاف قیمت شما می‌تواند کمتر از ۲۰ درصد باشد.
  • هزینه‌های اضافی که باید از جیب خود پرداخت کنید در این فرمول لحاظ نشده است.
  • برای اکثر محصولات، باید سود خود را کاهش دهید تا قیمت فروش خود را رقابتی نگه‌ دارید. اگر بر روی ۲۰ درصد اختلاف قیمت خود پافشاری کنید، ممکن است دیگر کسی از شما خرید نکند.

۲- رقابت بسیار بالا

همیشه کارآفرینان بیش از حد خوش‌بین وجود خواهند داشتند که صرفاً بر بخش «دردسر کم» تمرکز می‌کنند و مشکلات دیگر را نادیده می‌گیرند. از آنجایی که برای راه‌اندازی یک تجارت دراپ شیپینگ به سرمایه بسیار کمی نیاز است، بدون شک شرکت‌های متعددی وارد بازار خواهند شد و همین به معنی رقابت بسیار بالا در این حوزه است.

ثبت نام دراپ شیپنیگ

اساساً، هرچه یک شرکت بزرگ‌تر باشد، بیشتر می‌تواند اختلاف قیمت خود را کاهش دهد تا قیمت‌های محصولاتش کاهش یابند. همچنین، در صورت بدتر شدن اوضاع، ممکن است که دیگر از در اختیار داشتن یک معامله انحصاری با تأمین‌کنندگان خود محروم شوید. در این صورت، رقبا می‌توانند دقیقاً همان محصولات شما را بفروشند و اگر به‌تازگی به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک شروع به کار کرده‌اید، رقبای شما با سال‌ها تجربه منابعی را در اختیار دارند که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید با قیمت‌های پایین آن‌ها رقابت کنید.

به زبان ساده، اگر مشتریان بتوانند یک محصول یکسان را از شخص دیگری با قیمت ارزان‌تر خریداری کنند، چرا به سراغ شما بیایند؟

مقاله پیشنهادی: ۳ روش اصلی در فروش اینترنتی موفق

۳- عدم کنترل بر زنجیره تأمین

در تجارت الکترونیک استاندارد، اگر مشتریان از کیفیت محصول، سرعت انجام یا سیاست‌های بازگشت شکایت دارند، می‌توانید خودتان مشکلات را برطرف کنید؛ اما در دراپ شیپینگ، شرایط متفاوت است.

در دراپ شیپینگ، اختیار صاحبان فروشگاه‌ها کم‌وبیش در دست تأمین‌کنندگان است، اما همان صاحبان فروشگاه‌ها باید مستقیماً با مشتریان خود صحبت کنند. در واقع، شرکت‌های دراپ شیپینگ اساساً به دام افتاده‌اند و در حالی که تأمین‌کننده به مشکلات رسیدگی می‌کند، آن‌ها در مورد چیزی که خارج از کنترل آن‌ها است به مشتری اطمینان خاطر می‌دهند.

علاوه بر این، تأخیر در ارتباط نیز وجود دارد، زیرا شرکت دراپ شیپینگ، بین مشتری و تأمین‌کننده در رفت‌وآمد است. اگر کسی در این زنجیره تأخیری داشته باشد، رفع مشکلات بیشتر زمان می‌برد.

۴- مشکلاتی مربوط به مسئولیت‌های قانونی

اگرچه مشکلات مربوط به مسئولیت‌های قانونی، مشکل رایجی برای شرکت‌های دراپ شیپینگ نیست، اما بهتر است به آن اشاره کنیم.

برخی از تأمین‌کنندگان آن‌طور که ادعا می‌کنند قانونی نیستند و شما نیز همیشه نمی‌دانید کالا از کجا می‌آيد. شرایط آن زمان پیچیده می‌شود که بعضی از تأمین‌کنندگان به طور غیرقانونی از یک لوگوی دارای علامت تجاری یا مالکیت معنوی یک شرکت دیگر استفاده می‌کنند که چنین مشکلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتد.

این مشکل خاص را می‌توان با یک قرارداد دقیق بین شرکت دراپ شیپینگ و تأمین‌کننده برطرف کرد، اما همه افراد که وارد حوزه دراپ شیپینگ می‌شوند، این را نمی‌دانند. این موضوعی است که باید هنگام انتخاب تأمین‌کنندگان در نظر داشته باشید.

۵- دشواری در ساخت برند

مانند هنرمندان پشت‌صحنه، شرکت‌های دراپ شیپینگ باید درک کنند که اعتبار کار آن‌ها به شخص دیگری می‌رسد. حتی اگر هر محصولی که می‌فروشید بسیار شگفت‌انگیز و باکیفیت باشد، باز هم مشتریان شما بیشتر روی برند محصول تمرکز می‌کنند و تجربه خرید را به طور کامل از یاد می‌برند.

همچنین، لوگوی شما روی جعبه محصول هنگام ارسال آن به مشتری، درج نمی‌شود. در حقیقت، لحظه‌ای که مشتری محصول را دریافت کرده و ذوق باز کردن جعبه و دیدن محتویات آن را دارد، هیچ اثری از شرکت دراپ شیپینگ که محصول را از آنجا خریداری کرده، نمی‌بیند.

دراپ شیپینگ کلاهبرداری

رویکردهای صحیح دراپ شیپنیگ

با وجود تمام نقص‌ها و مشکلاتی که از دراپ شیپینگ بیان کردیم، اما این روش همچنان از مزایای کافی برای‌آنکه به عنوان یک کسب‌ و کار اینترنتی موفق شناخته شود، برخوردار است.

تمام نقص‌ها و مشکلاتی که در استفاده از روش دراپ ‌شیپینگ ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید، با انجام یک سری رویکرد صحیح و پیشگیری‌های محتاطانه قابل برطرف کردن است. حال در زیر به بررسی چهار رویکرد برای استفاده موثر از دراپ شیپینگ می‌پردازیم:

۱- انجام تحقیقات بازار

از دید بسیاری از شرکت‌های بزرگ، دراپ شیپینگ تنها وسیله‌ای برای رسیدن به هدفی بزرگ‌تر و بهتر است و خود به تنهایی یک هدف نیست. این شرکت‌ها از دراپ شیپینگ به عنوان وسیله‌ای در انجام تحقیقات بازار و آزمایش محصولات جدید استفاده می‌کنند.

در واقع، به‌جای وارد کردن تعداد زیادی محصول جدید و به جان خریدن ریسک بالا با یک محصول جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی، محبوبیت آن محصول جدید را با یک دوره آزمایشی با استفاده از دراپ شیپینگ آزمایش می‌کنند.

با این روش، فراتر از اینکه بدانید آیا محصول جدید شما به فروش می‌رسد یا نه، تخمین بهتری از میزان فروش آن محصول خواهید داشت، در نتیجه بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه میزان از محصول موردنظر را در اولین سفارش باید خریداری کنید.

استفاده از دراپ شیپینگ به عنوان تحقیقات بازار برای آزمایش انواع محصول جدید که همیشه دارای ریسک ذاتی هستند، اهمیت دو چندانی دارد.

۲- جلوگیری از فروش بیش از حد

برندهای باتجربه تجارت الکترونیک به‌خوبی می‌دانند که نوسانات بازار همیشه قابل‌پیش‌بینی نیستند. خیلی از اوقات، برندها تخمین اشتباهی از میزان فروش محصولات خود می‌زنند و همین مسئله موجب می‌شود که بیشتر از آنچه در انبار در اختیار دارند، سفارش دریافت کنند.

حال با دراپ شیپینگ دیگر مجبور نیستید که انبار خود را بیش از اندازه پر نگه دارید. شما با استفاده از دراپ شیپینگ می‌توانید بدون پر کردن انبار خود از محصولات، فروش خود را نیز داشته باشید.

۳- راه اندازی سیستم حمل‌ونقل استراتژیک

یکی از پیامدهای ناگوار گسترش تجارت، مشکلات حمل‌ونقل و لجستیک است. هرچه از انبار خود دورتر شوید، هزینه‌های حمل‌ونقل بیشتری متحمل خواهید شد. اگر در شهرهای بزرگ سکونت دارید، بیشتر از بقیه، چنین مسائلی را تجربه می‌کنید.

برای مناطقی که ارسال کالا به آن‌ها به‌صرفه نیست، دراپ شیپینگ راه‌حل مناسبی است. ممکن است هزینه حمل‌ونقل یا راه اندازی یک انبار جدید بسیار زیاد باشد. علاوه بر این، همان‌طور که دراپ شیپینگ می‌تواند در تحقیقات بازار مفید باشد، می‌توانید از آن برای آزمایش مناطق جدید نیز استفاده کنید.

دراپ شیپینگ چیست؟

۴- برطرف کردن مشکلات نگهداری و ارسال محصولات خاص

هزینه نگهداری و ارسال برخی از محصولات بیشتر از سایرین است. منظور ما از محصولاتی که هزینه نگهداری و ارسال بالاتری دارند، محصولات زیر است:

  • محصولات بزرگ: برخی از محصولات فضای زیادی را اشغال می‌کنند و فروش آن‌ها، هزینه‌های نگهداری آن‌ها را جبران نمی‌کند.

  • محصولات سنگین: اگر وزن یک محصول، هزینه ارسال آن را بیش از حد بالا ببرد، دراپ شیپینگ آن به‌صرفه‌تر است.

  • محصولات شکننده: محصولات شکننده هنگام حمل‌ونقل به مراقبت ویژه نیاز دارند. در این موارد، تأمین‌کننده یا سازنده ممکن است برای برآورده‌کردن این الزامات و ارسال بدون مشکل محصول، از شما مجهزتر باشد.

  • اشیا باارزش: اقلام باارزش مثل جواهرات، برای نگهداری به امنیتی نیاز دارند که همه انبارها نمی‌توانند آن را ارائه دهند. به‌جای آنکه خطر سرقت را به جان بخرید، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را به کسی بسپارید که بتواند به اندازه کافی از آن‌ها محافظت کند.

  • شرایط ویژه: محصولاتی که برای نگهداری باید به شرایط خاصی مثل حساسیت به نور یا دمای آن‌ها توجه کرد، جزو محصولاتی محسوب می‌شوند که دراپ شیپینگ آن‌ها به‌صرفه‌تر است.

تا زمانی که کل شرکت شما در این نوع محصولات تخصص نداشته باشد، پرداخت هزینه ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل اضافی برای بخش کوچکی از کسب و کار شما منطقی نیست. اما همچنان می‌توانید با ارائه این محصولات از طریق دراپ شیپینگ (dropshipping)، مشتریان خود را راضی نگه دارید.

چگونه بهترین تأمین‌کنندگان دراپ شیپینگ را انتخاب کنیم؟

هر زمان که دراپ شیپینگ را در استراتژی فروش خود در نظر بگیرید، در حال واردشدن به یک شراکت تجاری با تأمین‌کننده‌ها هستید. از آنجایی که ترس خیلی از افراد در دراپ شیپینگ کلاهبرداری است، بهتر است این بخش از مقاله را بادقت مطالعه کنید.

همان‌طور که در بالا گفتیم، شما به عنوان فروشنده، اغلب برای کیفیت محصول، حمل‌ونقل به‌موقع و حتی رعایت قوانین در اختیار کامل تأمین‌کننده‌ها هستید. پس باید با نهایت دقت آن‌ها را انتخاب کنید.

در زیر، چک‌لیستی مرجع از سؤالاتی که قبل از شراکت با تأمین‌کننده باید از خود بپرسید، تهیه کرده‌ایم:

  • سیاست آن‌ها در رابطه با محصولات مرجوعی چگونه است؟
  • چقدر طول می‌کشد تا یک سفارش به مقصد برسد؟
  • پشتیبانی مشتری آن‌ها چگونه است؟ (این را خودتان امتحان کنید.)
  • آیا آن‌ها سفارشات را بیمه‌ می‌کنند؟
  • نظر بقیه نسبت به آن‌ها چگونه است؟

با پیدا کردن جواب این سؤال‌ها و ثبت قراردادی دقیق بین خودتان و تأمین‌کننده، دیگر لازم نیست از کلاهبرداری در دراپ شیپینگ بترسید.

آموزش دراپ شیپینگ

کلام نهایی

دراپ شیپینگ (dropshipping) یک گزینه بسیار مناسب برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است. با سرمایه‌گذاری با حداقل بودجه می‌توانید یک فروشگاه dropshipping راه اندازی کنید که ۱۵ تا ۲۰ درصد حاشیه سود را به همراه دارد و در همین حین، پیشرفت نیز می‌کند. در واقع، درآمد دراپ شیپینگ به شدت بالاتر از هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، است.

با توجه به مدل انجام سفارش که در آن تأمین‌کننده تمام موجودی را در اختیار دارد و مدیریت می‌کند، دراپ شیپینگ وسیله‌ای کم‌خطر برای فروش آنلاین است. شما می‌توانید با کمک فروشگاه ساز اینترنتی سیکا ۳۶۵، همین امروز در کمتر از ۵ دقیقه، فروشگاه اینترنتی دراپ شیپینگ خود را راه‌اندازی کنید.