پرش به مطلب اصلی

۱۰ روش کاربردی برای افزایش نرخ کلیک CTR

· خواندن 9 دقیقه

افزایش نرخ کلیک

دنیای امروز واقعاً شگفت‌انگیز است. دنیایی که در آن هر کلیک بی‌نهایت مهم است. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، جایی که هر کلیک، نوید تعامل و فروش احتمالی می‌دهد، هر معیاری که بتواند ما را در این مسیر راهنمایی کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از معیارهای مهم در بازاریابی دیجیتال، نرخ کلیک یا CTR است و هر بازاریابی باید به دنبال راه‌هایی برای افزایش نرخ کلیک CTR باشد.

نرخ کلیک چیزی فراتر از یک عدد است.

ما در سیکا ۳۶۵ بررسی می‌کنیم که نرخ CTR چیست، با اهمیت آن آشنا می‌شویم و استراتژی‌های اثبات شده برای افزایش نرخ کلیک CTR را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس حتماً تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

نرخ CTR‌ چیست؟

نرخ کلیک یا CTR که مخفف عبارت Clickthrough Rate است، یک معیار حیاتی در حوزه بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. نرخ کلیک، نسبت کاربرانی که روی یک لینک خاص کلیک می‌کنند به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغات را مشاهده می‌کنند، نشان می‌دهد.

در واقع، اصلی‌ترین برداشتی که می‌توانید از نرخ کلیک به دست آورید این است که محتوای دیجیتال شما چقدر در متقاعد کردن مردم برای انجام اقدام و کلیک‌کردن مؤثر بوده است. در زیر، راهنمایی برای محاسبه CTR فراهم کرده‌ایم.

فرمول CTR به روش زیر محاسبه می‌شود:

فرمول CTR

محاسبه ctr

چرا افزایش نرخ کلیک CTR مهم است؟

CTR مانند مانیتور ضربان قلب برای کمپین‌های دیجیتال شماست. CTR می‌تواند داده‌های ارزشمندی درباره رسایی پیام، طراحی و استراتژی کلی کمپین شما ارائه دهد.

اگر نرخ کلیک وب‌سایت شما بالا باشد، به این معنی است که محتوای شما کیفیت خوبی داشته و توانسته مخاطبان را درگیر کرده تا بر روی لینک موردنظر شما کلیک کنند. همچنین می‌توانید از نرخ کلیک پایین این برداشت را بکنید که محتوای شما نیازمند بهبود و به‌روزرسانی است.

استراتژی‌های افزایش نرخ CTR چیست؟

اکنون که با مفهوم نرخ کلیک و دلیل اهمیت آن آشنا شدید، بهتر است روش‌های افزایش نرخ‌ کلیک را بررسی ‌کنیم.

۱- از عناوین جذاب و چشمگیر استفاده کنید:

عناوین، اولین بخشی از محتوا هستند که بیننده به آن توجه می‌کند. در نتیجه، باید به اندازه کافی جذاب باشند تا کاربران قانع شوند که محتوای قرار گرفته در پشت این عنوان، ارزش مطالعه و کلیک‌کردن دارد.

سعی کنید در عناوین خود، حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزید. کنجکاوی و استفاده از کلماتی که حسی از فوری بودن مطلب را در مخاطب ایجاد کند، می‌تواند او را به کلیک بر روی محتوایتان جذب کند.

نکته دوستانه: قدرت اعداد در عناوین در جذب مخاطب و افزایش نرخ کلیک را به‌هیچ‌عنوان دست‌کم نگیرید.

افزایش نرخ کلیک ctr

۲- توضیحات متا مناسب بنویسید:

به توضیحات متا به عنوان نقشه گنجی فکر کنید که کاربران را به سمت محتوای شما راهنمایی می‌کند و موجب افزایش نرخ کلیک می‌شود. سعی کنید توضیحات متا مختصر و فریبنده‌ای ایجاد کنید که نگاهی اجمالی به آنچه کاربران هنگام کلیک ‌کردن می‌توانند انتظار داشته باشند، بدهد. همچنین، برای بهینه‌سازی موتور جستجو، بهتر است کلمات کلیدی مرتبط را نیز به توضیحات متا خود اضافه کنید.

نکته دوستانه: توضیحات متا را کمتر از ‍‍۱۵۵ کاراکتر نگه دارید تا به طور کامل در نتایج جستجو نمایش داده شود.

۳- از Call-to-Action قوی استفاده کنید:

Call-to-Action یا CTA تمام چیزی است که از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود می‌خواهید. در واقع، شما با کمک CTA مخاطب را وادار می‌کنید تا کلیک کند. یکی از بهترین و درعین‌حال سخت‌ترین روش‌ها برای ایجاد تعامل با مشتری و افزایش نرخ کلیک CTR، استفاده از CTA قوی و جذاب است.

از CTAهایی مثل «بیشتر بیاموزید»، «شروع کنید» یا «اکنون خرید کنید» می‌توانید برای متقاعدکردن مخاطب به تعامل با وب‌سایتتان استفاده کنید.

نکته دوستانه: در استفاده از Call-to-Action از تست A/B دریغ نکنید. رنگ CTA، مکانی که در وب‌سایت قرار می‌گیرد و کلمات آن در جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد. پس با بررسی CTAهای خود، ببینید از کدام CTA بهترین نتیجه را دریافت کردید تا متوجه سلیقه مخاطب خود و پیدا کردن بهترین راه افزایش نرخ کلیک شوید.

۴- محتوای بصری جذاب طراحی کنید:

یک عکس خوب و جذاب، می‌تواند هزاران کلیک ایجاد کند. سعی کنید تصاویر، عکس‌های گرافیکی و ویدئوهای جذاب بصری را در محتوای خود بگنجانید. انسان‌ها به طور طبیعی به سمت جلوه‌های بصری جذب می‌شوند و تصاویر متقاعدکننده می‌تواند به طور قابل توجهی نرخ کلیک را تقویت کند.

مسئله‌ای که بسیاری از تازه‌کاران حوزه محتوا به آن دقت نمی‌کنند، هارمونی عکس با موضوع محتوا است. به طور مثال، اگر محتوایی جدی با لحن رسمی و اداری نوشته‌اید، از عکس‌های فانتزی در محتوای خود استفاده نکنید.

نکته دوستانه: تصاویر را برای بارگذاری سریع‌تر بهینه و کم‌حجم کنید تا تجربه کاربری بهتری برای مخاطب خود رقم بزنید.

نرخ ctr چیست

۵- محتوای شخصی‌سازی‌شده تولید کنید:

همه عاشق یک تجربه شخصی هستند. محتوای خود را طوری تنظیم کنید که مستقیماً با مخاطبانتان صبحت کند. حتی اگر می‌توانید از نام آن‌ها استفاده کنید، به موضوعات خاص اشاره کنید و به آنها نشان دهید که نیازهای آن‌ها را درک کرده و به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

نکته دوستانه: از داده‌هایی که با کمک پلتفرم‌های مختلف از مخاطبان خود جمع‌آوری به دست می‌آورید، استفاده کنید. سعی کنید محتوایتان بر اساس ترجیحات و رفتارهای مخاطبان هدفتان تولید شود.

شما می‌توانید با کمک فروشگاه ساز حرفه ای ۳۶۵، یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی راه‌اندازی کنید و داده‌های مشتریان خود را بررسی کنید.

۶- وب‌سایت خود را برای تلفن‌های همراه بهینه کنید:

امروزه اکثر کاربران با استفاده از موبایل خود وب‌گردی می‌کنند و کارهای خود را انجام می‌دهند. در واقع، هر کسب‌وکار اینترنتی برای افزایش نرخ کلیک، باید اولویت خود را کاربران تلفن همراه قرار دهد.

اطمینان از سازگاری محتوای شما در دستگاه‌های موبایل امری الزامی برای هر کسب‌وکار اینترنتی است. طراحی واکنش‌گرا یا همان Responsive، تضمین می‌کند که محتوای شما در دستگاه‌هایی با هر شکل و اندازه، بهترین ظاهر و عملکرد را دارد.

نکته دوستانه: محتوای خود را دستگاه‌های مختلف آزمایش کنید تا تجربه‌ای خوب را برای همه کاربران تضمین کنید.

۷- احساس فوریت و اضطراب بابت ازدست‌دادن فرصت را در مخاطب ایجاد کنید:

مردم زمانی که احساس فوریت یا ترس از دست دادن می‌کنند، بیشتر کلیک می‌کنند. از عباراتی مانند «پیشنهاد با زمان محدود» یا «فقط مقدار محدودی در انبار باقی‌مانده است» را برای ایجاد چنین احساسی در مخاطب استفاده کنید.

نکته دوستانه: از تایمرهای شمارش معکوس برای تبلیغات خود استفاده کنید تا به مخاطبان این حس را القا کند که فرصتی طلایی در حال از دست ‌رفتن است.

۸- سرعت بارگذاری صفحه وب‌سایت خود بهتر کنید:

یکی از مهم‌ترین مسائل در جذب کاربر و سئوی سایت، سرعت است. یک صفحه با بارگیری آهسته هر کاربری را کلافه می‌کند. سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را بهینه کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران می‌توانند به سرعت به محتوایی که روی آن کلیک کرده‌اند دسترسی پیدا کنند.

نکته دوستانه: برای افزایش سرعت وب‌سایت خود، تصاویر را فشرده کنید و درخواست‌های HTTP را به حداقل برسانید.

نرخ ctr چیست

۹- نظرات و بازخوردهای مثبت را به اشتراک بگذارید:

یک اصل همیشه پابرجاست: مردم به توصیه‌های دیگران توجه می‌کنند. اولین کاری که هر مخاطبی، بدون استثنا، پس از دیدن محصولات یک وب‌سایت انجام می‌دهد، خواندن نظرات و بازخوردهای مردم است.

نکته دوستانه: مشتریان را تشویق کنید تا تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی یا قسمت نظرات و پیشنهادات محصولات وب‌سایت، به اشتراک بگذارند.

۱۰- از تست A/B استفاده کنید:

همان‌طور که مسیریابان باتجربه به قطب‌نمای خود تکیه می‌کنند، بازاریابان برای یافتن مسیر درست به تست A/B روی می‌آورند. عناوین، تصاویر و CTAهای خود را با روش‌های مختلف تست کرده و نتایج را تجزیه‌وتحلیل نمایید. تست A/B به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی بیشتر بر روی مخاطبان شما تأثیر می‌گذارد.

نکته دوستانه: تست‌های A/B را به‌تدریج اجرا کنید و هر بار روی یک متغیر تمرکز کنید تا تأثیرگذارترین تغییرات برایتان مشخص شود.

جمع‌بندی

در دنیای وسیع بازاریابی دیجیتال، جایی که هر کلیک یک پیروزی کوچک است، درک و بهبود نرخ کلیک کاری مهم و درعین‌حال بسیار دشوار است. سعی کنید با فرمول CTR و روش محاسبه CTR آشنا شوید و از استراتژی‌هایی که گفتیم، استفاده کنید. با کمک تست A/B، بهترین و تأثیرگذارترین روش را پیدا کنید. در کنار تمام این مسائل، با کمک داده‌هایی که ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول در اختیارتان قرار می‌دهند، نرخ کلیک وب‌سایت خود را بررسی و با بازه‌های زمانی مختلف مقایسه کنید.