پرش به مطلب اصلی

چالش ‌های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی و روش حل آنها

· خواندن 9 دقیقه

چالش های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی

محصولات خرده فروشی سابقه‌ای چشمگیری در دنیای فروش آنلاین ندارند؛ اما به‌تازگی دنیای فروش آنلاینِ این محصولات در حال رونق است. بدیهی است که این موضوع یک مزیت برای خرده فروشان محسوب می‌شود، اما این بدان معناست که دنیای خرده فروشی آنلاین رقابتی‌تر از همیشه است و با این رقابت، چالش ‌های زیادی پیش می‌آید. ما در سیکا ۳۶۵ سعی داریم به بررسی چالش‌ های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی بپردازیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

خرده فروشی آنلاین

تأثیر پیشرفت‌های سریع در فناوری را می‌توانیم در بخش‌های مختلف زندگی روزمره خود حس کنیم. یکی از این بخش‌ها که دستخوش تغییرات زیادی شده است، «خرید کردن» است. با تبدیل شدن اینترنت به یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های زندگی مردم، خرید کالا از حالت سنتی به سمت آنلاین و اینترنتی سوق پیدا کرد. تجارت الکترونیک در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به روش ترجیحی خرید برای بسیاری از مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. این مسئله منجر به تغییر در رویکرد خرده فروش‌ها و شرکت‌های FMCG (کالاهای تند مصرف) به فروش و بازاریابی شده است.

فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی

عوامل زیادی در رشد فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی و کالاهای تند مصرف مؤثر بوده‌اند. اگر بخواهیم به بعضی از این عوامل اشاره کنیم می‌توانیم به محبوبیت فزاینده خرید آنلاین، رشد دستگاه‌های تلفن همراه و ظهور پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی اشاره کنیم. این عوامل موجب شده است که تجارت الکترونیک به بخش مهمی از صنعت کالاهای مصرفی تبدیل شود. در واقع، خرده فروش‌ها و صاحبان کالاهای تند مصرف باید هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی یک سرویس تجارت الکترونیک برای خود، اقدام کنند.

چالش ‌های رایج خرده فروشی آنلاین

همان‌طور که بیان کردیم، محصولات خرده فروشی و کالاهای تند مصرف هم وارد دنیای فروش آنلاین شده‌اند. اما نکته‌ای که به آن باید دقت کنیم این است که فروش آنلاین محصولات خرده فروشی با دیگر کالاها متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با چالش ‌های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی، آشنا کنیم.

انتظار بالای مشتریان

مشتریان از لحظه‌ای که وارد وب‌سایت شما می‌شوند تا زمانی که محصول موردنظرشان به دستشان برسد، انتظارات بالایی دارند. اگر یک خرده فروش آنلاین نتواند این انتظارات را برآورده کند، به سرعت مشتری خود را از دست می‌دهد. به طور مثال، اگر محصول دیر به دست مشتری برسد یا از کیفیت استاندارد برخوردار نباشد، مشتری به سرعت فروشنده دیگری را پیدا می‌کند و دیگر به سمت شما نمی‌آید.

در واقع، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ های خرده فروشان آنلاین این است که آن‌ها باید در همه جنبه‌های کسب‌وکار در سطح بالایی عمل کنند تا بتوانند در رقابت باقی بمانند و مشتریان خود را راضی نگه دارند. در زیر لیستی از راه‌های نگه داشتن مشتری در دنیای فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی را برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • داشتن یک موجودی قابل‌قبول از کالاها در انبار
  • ارائه حمل‌ونقل سریع و ارزان
  • داشتن وب‌سایتی با طراحی ساده و جذاب
  • آسان بودن فرایند پرداخت
  • داشتن خدمات مشتری قوی و پاسخگو

چالش های خرده فروشی آنلاین

نیاز مشتری به ارتباط با صاحبان کالا

با وجود این که در تجارت آنلاین، ارتباط بین صاحبان محصول و مشتریان تا حد زیادی کم‌رنگ شده است، اما همچنان داشتن کانال ارتباطی بین مشتری و صاحبان محصول واجب است. مشتری اگر نتواند با شما ارتباط برقرار کند، حس اعتماد در او کم‌رنگ شده و به راحتی ممکن است شما را ترک کرده و به سمت رقیبتان برود. این مسئله، یکی از چالش‌های تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

در نتیجه، خرده فروشان آنلاین باید کانال‌های ارتباطی متعددی ایجاد و حفظ کنند تا مشتریان بتوانند به هر شکلی که برایشان راحت‌تر است، با صاحبان کالا ارتباط برقرار کنند.

یکی از سختی‌ها و چالش‌ها در ایجاد کانال ارتباطی با مشتریان، فناوری مناسب برای مدیریت درخواست‌های مشتری از منابع مختلف است. علاوه بر این، خرده فروشان آنلاین به نیروی انسانی کافی برای مدیریت و حفظ اعتماد و وفاداری مشتری نیاز دارند. در زیر لیستی از کانال‌های ارتباطی که خرده فروشان آنلاین می‌توانند ایجاد کنند را برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • ایمیل
  • تماس تلفنی
  • چت‌های زنده در وب‌سایت
  • پیام‌ها و نظرات در شبکه‌های اجتماعی

در ادامه مقاله، شما را با چند نمونه دیگر از چالش‌هایی که پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی با آن روبه‌رو خواهید شد، آشنا می‌کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

چالش های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی

حفظ وفاداری مشتریان

یکی از بزرگ‌ترین چالش ‌های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی، کسب و حفظ وفاداری مشتریان است. با گزینه‌های بسیار زیادی که در اختیار آن‌ها قرار دارد، برای مشتریان بسیار آسان است که خرده فروشی آنلاینِ مورد علاقه خود به سرعت تغییر دهند. علاوه بر این، از آنجایی که خرده فروشان آنلاین نمی‌توانند رابطه رودررو با مشتریان ایجاد کنند، کسب و حفظ وفاداری یک مشتری را دوچندان دشوارتر و سخت‌تر می‌شود.

بسیاری از خرده فروشان آنلاین برای جذب مشتری و ایجاد حس اعتماد و وفاداری در آن‌ها، از روش‌هایی مثل ارائه جوایز تولد، انتشار صفحه «درباره ما» و معرفی کارکنان و نشان دادن چهره آن‌ها به مشتریان استفاده می‌کنند.

کالاهای مرجوعی

یکی از چالش ‌های اصلی فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی و کالاهای تند مصرف، نحوه برخورد با کالاهای مرجوعی و مشتریانی که قصد برگرداندن کالاهای خریداری شده را دارند. خرده فروشان آنلاین که امکان بازگرداندن کالاها را ارائه می‌کنند، اغلب می‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند؛ اما از طرف دیگر با حجم زیادی از کالاهای مرجوعی روبه‌رو می‌شوند.

در واقع، چالش بزرگ در فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی و کالاهای تند مصرف، مربوط به سیاست آن‌ها نسبت به کالاهای مرجوعی است. ازآنجاکه خرده فروشان آنلاین رقبای زیادی دارند، هر نکته منفی در سیاستشان می‌تواند مشتری را به سمت خرده فروش رقیب سوق دهد.

اگر از زاویه خدمات مشتری به این مسئله نگاه کنیم، رسیدگی سریع به بازگشت کالا و بازپرداخت در اسرع وقت، برای مشتریان بسیار مهم است. همچنین ضروری است که شرکت‌ها در مورد سیاست‌های بازگشت خود به منظور حفظ اعتماد مشتری شفاف باشند.

میل مشتریان به خرید فیزیکی کالا

همه به خوبی می‌دانیم که خرید آنلاین در چند سال گذشته رونق گرفته است، زیرا به مشتریان این امکان را می‌دهد که دقیقاً آنچه را که می‌خواهند بدون نیاز به ترک خانه خود به دست آورند. با این حال، اگر بحث خرید کالاهای تند مصرف و محصولات خرده فروشی در میان است، میل حضور فیزیکی در فروشگاه همیشه با مردم باقی می‌ماند. تجربه امتحان کردن محصولات و دیدن آن‌ها از نزدیک و تعامل با همکاران فروش هیچ‌وقت به وسیله فروشگاه‌های آنلاین جایگزین نمی‌شود.

فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی

حال، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فروشگاه اینترنتی این است که در وب‌سایت‌های خود فضاها و موقعیت‌ها و گزینه‌هایی را به مشتریان خود ارائه دهند که علی‌رغم عدم وجود فروشگاه فیزیکی، مشتریان خود را از دست ندهند.

رقابتی ماندن

یکی از بزرگ‌ترین چالش ‌های فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی، رقابتی ماندن در بازاری است که روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شود. شاید فرض کنید که رعایت نکته‌هایی که در بالا ذکر کردیم مثل ایجاد کانال‌های ارتباطی متعدد، ارائه خدمات منحصر به فرد به مشتریان، حمل‌ونقل رایگان یا ارزان و ایجاد برنامه‌هایی برای کسبِ حس وفاداری مشتریان می‌تواند در ماندن کسب‌وکار شما در این رقابت تنگاتنگ کافی باشد؛ اما متأسفانه این‌چنین نیست.

رقابت در دنیای فروش آنلاین محصولات خرده فروشی و کالاهای تند مصرف به حدی تنگاتنگ است که اگر می‌خواهید واقعاً از رقبا بالاتر بروید و بدرخشید، باید کارهای بیشتری انجام دهید. یکی از کارهایی که می‌تواند شما را در رقابت جلو بیندازد، تجزیه‌وتحلیل داده‌های مشتری و انجام تحقیقات مناسب در مورد رقبا است.

به آنچه مشتریان می‌خرند نگاه کنید و تصمیم بگیرید که کجا می‌توانید محصولات خود را گسترش دهید. متناسب با نظرات و بازخوردهای مشتریان، تغییراتی را در کار و نحوه فروش خود اعمال کنید. همچنین می‌توانید به خدمات و محصولاتی که رقبا ارائه می‌دهند نیز نگاه کنید و ببینید که با چه‌کارهایی می‌توانید از آن‌ها جلو بزنید و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

چالش های فروش آنلاین خرده فروشی

جمع‌بندی

در دنیایی که تقریباً تمامی کارها به صورت آنلاین انجام می‌شود و اینترنت نقشی اساسی در زندگی ما ایفا می‌کند، خرده فروشان نیز باید برای پیشرفت کسب‌وکار خود وارد این قطار پیشرفت شوند و سرویسی برای فروش آنلاین محصولات خود ایجاد کنند.

اما همه به خوبی می‌دانیم که محصولاتی که خرده فروشان ارائه می‌دهند متفاوت‌تر از محصولات دیگری که به خریدن آنلاین آن‌ها عادت داریم، هستند. همین تفاوت در محصولات خرده فروشان و نیاز مشتریانشان، چالش‌هایی را در فروش اینترنتی محصولات خرده فروشی ایجاد می‌کند. به دلیل رقابتی بودن دنیای فروش آنلاین محصولات خرده فروشی، رعایت کردن این چالش‌ها یک شرط الزامی برای ماندن در این رقابت است.