پرش به مطلب اصلی

بررسی انواع درگاه پرداخت برای فروشگاه اینترنتی

· خواندن 8 دقیقه

انواع درگاه بانکی

روزبه‌روز با پیشرفت تکنولوژی، ردپای اینترنت را در جای‌جای زندگی روزمره خود می‌بینیم. یکی از مسائلی که تحت تأثیر گستردگی اینترنت قرار گرفته، روش پرداخت است. شاید ۲۰ سال پیش ایده خریدن اکثر اقلام مورد نیاز تنها با زدن چند دکمه در کمترین زمانْ غیرقابل‌باور و حتی خنده‌دار بود، اما امروزه شما می‌توانید تقریباً هر کالایی را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

امروزه تمامی کسب‌وکارها باید به سمت اینترنتی شدن و ساخت فروشگاه اینترنتی گام بردارند، در غیر این صورت مشتریانِ خود را از دست می‌دهند. حالْ یکی از الزامات یک کسب و کار اینترنتی درگاهی است که شما بتوانید هزینه خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنید را از مشتری دریافت کنید. درگاه بانکی مسئله بسیار مهمی در یک کسب و کار اینترنتی است و بهتر است هنگام انتخاب درگاه بانکی، با انواع درگاه پرداخت و ویژگی‌ها و شرایط آن آشنا شوید.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت چیست؟

همه ما بدون این که اطلاعات کاملی از درگاه پرداخت داشته باشیم، با آن روبه‌رو شده‌ایم و بدون شک خریدی را با کمک آن انجام داده‌ایم. با این حالْ شاید نتوانیم تعریفی درست از درگاه پرداخت ارائه دهیم. درگاه پرداخت در واقع بستری را فراهم می‌کند که در آن می‌توانیم به‌ازای خدمات و کالاهایی که دریافت کرده‌ایم، مبلغی را پرداخت کنیم.

درگاه‌های پرداخت اینترنتی و آنلاین از طرف سیستم‌های بانکی و شرکت‌های مالی در اختیار کسب‌وکارهای اینترنتی قرار می‌گیرند. یک طرف درگاه پرداخت، پذیرنده‌ای حقیقی یا حقوقی است که درگاه به حساب بانکی او مرتبط است و مبالغ پرداخت شده به حساب او واریز می‌شود. طرف دیگر درگاه پرداخت، مشتریانی هستند که در ازای محصولات یا خدماتی که پذیرنده ارائه می‌دهد، مبلغی پرداخت می‌کنند.

اگر علاقه‌مندید که با انواع درگاه های پرداخت اینترنتی و تفاوت‌ درگاه پرداخت مستقیم با غیرمستقیم آشنا شوید، به مطالعه مقاله ادامه دهید.

مقاله پیشنهادی: آموزش صفر تا صد نحوه استفاده از رنگ در بازاریابی

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

حال که با تعریف درگاه پرداخت آشنا شدید، بهتر است به بررسی انواع درگاه پرداخت اینترنتی بپردازیم. تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی به دودسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • درگاه پرداخت مستقیم (بانکی)
  • درگاه پرداخت غیرمستقیم (واسطه)

بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت مستقیم (PSP)

درگاه پرداخت مستقیم یا همان درگاه‌های بانکی، درگاه‌هایی هستند که برای اخذ آن‌ها باید مستقیماً به بانک مراجعه کنید. تصور عموم از درگاه‌های پرداخت اینترنتی، همین درگاه‌های بانکی هستند. اخذ درگاه‌های پرداخت مستقیم مراحل سختی دارد که همین مسئله موجب شده است که کسب‌وکارهای کوچک‌تر به سمت گرفتن درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم بروند.

برای اخذ درگاه بانکی باید در بانک موردنظر خود حساب باز کنید و سپس مدارک مورد نیاز را به بانک ارائه دهید. مهم‌ترین مدرکی که برای اخذ درگاه بانکی مورد نیاز است، نماد الکترونیک سایت شما است. در واقع، برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، سایت شما باید نماد الکترونیک یا همان اینماد داشته باشد. به دلیل مدارک و اسنادی که بانک‌ها برای ارائه درگاه بانکی درخواست می‌کنند، درگاه پرداخت مستقیم نشان‌دهنده اعتبار خدمات آنلاین است.

نام دیگر درگاه پرداخت مستقیم، درگاه پرداخت PSP است. PSPها شرکت‌هایی زیر نظر بانک مرکزی هستند که صفحات پرداخت را طراحی می‌کنند. در حال حاضر در ایران ۱۲ شرکت PSP وجود دارد که می‌توانید برای دریافت درگاه بانکی به آن‌ها مراجعه کنید. در زیر لیستی از شرکت‌های PSP تهیه کرده‌ایم:

  • شرکت «پرداخت الکترونیک سامان»
  • شرکت «به پرداخت ملت»
  • شرکت «سایان کارت»
  • شرکت «کارت اعتباری کیش»
  • شرکت «فن آوا کارت»
  • شرکت «پرداخت نوین آرین»
  • شرکت «آسان پرداخت پرشین»
  • شرکت «مبنا کارت آریا»
  • شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد»
  • شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان»
  • شرکت «خدمات نوین داده ورزی سداد»
  • شرکت «الکترونیک کارت دماوند»

در ادامه بررسی انواع درگاه پرداخت، شما را با درگاه پرداخت غیر مستقیم و بهترین درگاه‌های واسطه آشنا می‌کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

درگاه پرداخت غیر مستقیم (واسطه)

درگاه پرداخت غیر مستقیم یا واسطه به وسیله شرکت‌هایی که با PSPها قرارداد می‌بندند، ارائه می‌شود. اگر بخواهیم توضیح کامل‌تری از روش کار این درگاه‌ها به شما بدهیم، باید بگوییم که شرکت‌هایی با نام «پرداخت‌یار» مسئولیت ارائه این خدمات را برعهده دارند. شرکت‌های پرداخت‌یار با PSPها قرارداد می‌بندند و صرفاً خدمات مربوط به پرداخت بدون کارت را ارائه می‌کنند.

مزیت اصلی درگاه پرداخت غیرمستقیم سهولت اخذ آن است. شما برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم به هیچ نوع پروانه کسبی نیاز ندارید و می‌توانید بین ۲ تا ۲۴ ساعت کاری، درگاه پرداخت سایت خود را راه اندازی کنید. البته در این درگاه‌ها برخلاف درگاه‌های PSP، پول مستقیماً به حساب شما واریز نشده و ابتدا به حساب شرکت‌های پرداخت‌یار واریز می‌شود. بدیهی است که شما ببرای انتقال پول از حساب شرکت‌های پرداخت‌یار به حساب شخصی خود، باید کارمزدی پرداخت کنید.

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم با درگاه پرداخت غیر مستقیم (h2)

در جدول زیر به بررسی تفاوت درگاه پرداخت مستقیم با غیرمستقیم پرداخته‌ایم:

درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر

بهترین درگاه‌های پرداخت غیر مستقیم

همان‌طور که متوجه شدید تفاوت‌های زیادی بین درگاه‌های پرداخت وجود دارد و بررسی انواع درگاه پرداخت، بحث مفصلی است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش یک کسب‌وکار آنلاین، بخش پرداخت آن است. بخش پرداخت آنلاین هم برای مشتری و هم برای صاحب کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از آنکه به چند نمونه از بهترین درگاه‌های غیر مستقیم بپردازیم، بهتر است ویژگی‌های مناسب برای یک درگاه پرداخت را بررسی کنیم. در زیر لیستی از ویژگی‌هایی که یک درگاه پرداخت را به درگاهی مناسب تبدیل می‌کند، تهیه کرده‌ایم:

  • سرعت بالا در بارگذاری
  • عملکرد مناسب در تمام دستگاه‌ها
  • امنیت بالا
  • پشتیبانی تمام‌وقت
  • اخذ آسان
  • به‌روزرسانی دائم برای رفع باگ‌ها
  • سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها

انواع درگاه پرداخت

زرین پال

شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین درگاه پرداخت نزد صاحبان کسب و کار، زرین پال است. یکی از دلایل محبوبیت زرین پال، کارمزد پایین آن است. شما تا ۱ ماه اول پس از گرفتن درگاه از این مجموعه، هیچ کارمزدی پرداخت نخواهید کرد. همچنین بعد از گذشت ۱ ماه، تنها ۱ درصد کارمزد تا سقف ۳ هزار تومان تراکنش پرداخت خواهید کرد.

ویژگی دیگری که زرین پال را به شرکتی منحصر به فرد در زمینه ارائه درگاه پرداخت واسطه تبدیل کرده است، قابلیت «تسهیم» است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید مبلغ دریافتی را به صورت جداگانه به حساب شخص دیگری مثل شریکتان واریز کنید. تسویه‌حساب در این مجموعه، ۲۴ ساعت پس از تراکنش انجام می‌شود.

پی پینگ

یکی دیگر از شرکت‌های موفق در زمینه ارائه درگاه پرداخت واسطه، شرکت پی پینگ است. اگر بخواهیم بعضی از ویژگی‌های مجموعه پی پینگ را نام ببریم می‌توانیم به صدور فاکتور آنلاین، اپلیکیشن موبایل، پلاگین برای وردپرس و کارمزد ۱ درصد تا سقف ۵ هزار تومان اشاره کنیم.

نکست پی

نکست پی یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت واسطه است که به کارمزد کمی که می‌گیرد، شهرت دارد. این مجموعه تنها ۱ درصد برای تراکنش‌های تا سقف ۸۰۰ تومان کارمزد می‌گیرد که واقعاً رقمی باورنکردنی است. البته نداشتن اپلیکیشن موبایل و پشتیبانی ضعیف از ضعف‌های این مجموعه محسوب می‌شود.

آیدی پی

آیدی پی یکی از بهترین درگاه‌های غیر مستقیم به شمار می‌آید. مجموعه آیدی پی قبل از فعالیت در زمینه ارائه درگاه پرداخت واسطه، یک نرم‌افزار بانکی بود. اپلیکیشن این مجموعه به همین دلیل بسیار کاربرپسند است. آیدی پی متناسب با مبلغ تراکنش، کارمزد متفاوتی می‌گیرد. کارمزدهای آیدی پی به ترتیب زیر است:

  • ۷۰۰ تومان برای تراکنش‌های کمتر از ۱ میلیون تومان
  • ۹۰۰ تومان برای تراکنش‌های بین ۱ تا ۳ میلیون تومان
  • ۱۵۰۰ تومان برای تراکنش‌های بین ۳ تا ۵۰ میلیون تومان

رایان پی

یکی از مزیت های اصلی مجموعه رایان پی، ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در سریعترین زمان ممکن است. اگر برای درگاه پرداخت واسطه به این مجموعه مراجعه کنید، در کمتر از ۲ ساعت کاری صاحب یک درگاه پرداخت اینترنتی می شوید. کارمزد این مجموعه برای تراکنش‌های زیر ۶ هزار تومان، ۱ درصد است.

درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر

ارتباط فروشگاه ساز سیکا ۳۶۵ با درگاه‌های پرداخت

همان‌طور که می‌بینید درگاه‌های پرداخت اینترنتی بسیار تنوع دارند و در زمینه‌های مختلف متفاوت هستند. در واقع، شما باید متناسب با کسب و کار خود درگاه بانکی را انتخاب کنید. مزیت فروشگاه ساز سیکا ۳۶۵ این است که تمامی درگاه‌های بانکی را پشتیبانی می‌کند. سیکا ۳۶۵ به شما کمک می‌کند که کسب‌وکار خود را به طور کامل اینترنتی کنید و برای بخش پرداخت‌ها از هر درگاه پرداختی که مورد نظرتان بود، استفاده کنید.

جمع‌بندی

با افزایش دنیای دیجیتال، کسب‌وکارها به سمت اینترنتی شدن حرکت می‌کنند. بدیهی است که مهم‌ترین مسئله در یک کسب و کار اینترنتی، بحث پرداخت آنلاین است. پرداخت آنلاین مسئله حساسی است که باید به بهترین نحو و بادقت، شرایط و بسترش فراهم شود. درگاه‌های پرداخت که این بستر را فراهم می‌کنند بسیار متفاوت و متنوع هستند. حتماً قبل از انتخاب درگاه پرداخت برای کسب و کار خود، انواع درگاه پرداخت را مطالعه کرده و متناسب با شرایط کسب و کار و تجارت خود، درگاه بانکی مناسب را انتخاب کنید.