Skip to main content

چگونه محصولات فروشگاه اینترنتی را دسته‌بندی کنیم؟

· Read 8 minutes

دسته بندی محصولات فروشگاه اینترنتی

دسته بندی محصولات فروشگاه اینترنتی یک راه عالی برای ساده کردن فرایند خرید آنلاین و بهینه‌سازی تجربه مشتری است. حال اگر محصولات فروشگاه اینترنتی شما از تنوع بالایی برخوردار باشد، فرایند خرید و پیدا کردن محصول برای مشتری سخت‌تر می‌شود. اینجاست که دسته‌ بندی محصولات به کمک شما می‌آید.

برای کمک به سازماندهی لیست محصولات خود به منظور آسان کردن مشتریان برای پیدا کردن انواع محصولات مورد نظرشان، در اینجا راهنمایی جامع از نحوه دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی آماده کرده‌ایم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

دسته بندی محصولات چیست؟

دسته بندی محصولات به سادگی نحوه مدیریت محصولات از طریق سیستمی است که محصولات را بر اساس ارتباط و شباهت با هم گروه بندی می‌کند. البته، یک محصول ممکن است به چندین زیر شاخه تقسیم شود. در واقع، دسته‌بندی در فروشگاه اینترنتی شبیه به نحوه دسته بندی اقلام در یک فروشگاه مواد غذایی در دسته‌های مختلف در راهروهای مختلف است.

به همین ترتیب، فروشگاه‌های اینترنتی نیز باید یک سیستم سازماندهی داشته باشند تا مطمئن شوند مشتریان آنچه را که نیاز دارند را پیدا کنند.

چگونه محصولات را دسته بندی کنیم

دسته‌بندی محصولات بخش مهمی از تجربه کاربر است. مهم نیست که چقدر مشتری بالقوه پیدا می‌کنید، اگر آن‌ها نتوانند محصولات مورد نظرشان را در سایت خود پیدا کنند، هیچوقت فروشی انجام نمی‌شود. کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید سفر مشتری به سمت درگاه پرداخت، مسیری دلپذیر، بدون دردسر و ایمن باشد.

چگونه محصولات را در وب سایت خود دسته‌بندی کنیم؟

مشتریان خود را بشناسید

با مشاهده تجزیه و تحلیل سایت متوجه می‌شوید که مشتریان شما چگونه خرید می‌کنند. با آشنایی با عادات خرید مشتری، درک بهتری از نحوه بهینه سازی تجربه کاربری مشتریان به دست می‌آورید. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی پوشاک دارید، با بررسی عادات خرید مشتریان خود ممکن است متوجه شوید که خریداران دوست دارند دسته‌ها را بر اساس جنسیت و سن مرور کنند.

دسته‌های سطح اول، دوم و سوم خود را مشخص کنید

بسته به تعداد محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی خود دارید، در مورد دسته‌ بندی‌های هر سطح تصمیم بگیرید.

اگر بخواهیم دوباره با مثال فروشگاه اینترنتی پوشاک ادامه بدهیم، دسته‌بندی‌ها محصولات فروشگاه اینترنتی شما باید به شکل زیر باشند:

اولین سطح از دسته‌بندی‌های محصولات در فروشگاه اینترنتی شما مانند راهروهای یک فروشگاه مواد غذایی هستند. برای یک فروشگاه اینترنتی پوشاک، دسته‌های سطح اول ممکن است مانند دسته‌های زیر باشد:

  • مردانه
  • زنانه
  • بچگانه
  • زیبایی سلامت

این دسته‌ها می‌توانند در منوی جانبی شما یا حتی منوی اصلی شما قرار گیرند، زیرا این دسته‌بندی محصولات بسیار کلی هستند و اولین کاری که مشتری هنگام پیدا کردن محصول مورد نظرش انجام می‌دهد، انتخاب یکی از بخش‌های این دسته‌بندی است.

دسته بندی محصولات پوشاک

سعی کنید سطح اول دسته‌بندی محصولات خود را به چندین دسته تقسیم نکنید، زیرا همین کار باعث گیج کردن دوباره مخاطب می‌شود و هدف اصلی دسته بندی محصولات را نقض می‌کند. تا حد امکان، دسته‌های سطح اول خود را به ۵ تا ۱۰ دسته محدود کنید.

دسته‌های سطح دوم شما مانند قفسه‌های موجود در هر راهروی یک فروشگاه مواد غذایی هستند. این‌ها زیرمجموعه‌های هر دسته از اولین سطح دسته‌بندی محصولات شما هستند. با استفاده از مثال فروشگاه اینترنتی، می‌توانیم دسته «زنانه» را به موارد زیر تقسیم کنیم:

  • تیشرت/تاپ
  • پیراهن
  • هودی
  • مانتو
  • کت/کاپشن/پالتو
  • شلوار
  • شلوارک/دامن
  • کفش
  • لوازم جانبی

دسته‌های سطح سوم شما فقط زیر بخش‌های دیگری از دسته‌های سطح دوم شما هستند. به طور مثال، دسته «لوازم جانبي» به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • جاکلیدی
  • حوله
  • کیف
  • شال
  • عینک
  • کلاه
  • جوراب

مقاله پیشنهادی: هرچیزی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک باید بدانید.

هر محصول را در دسته‌بندی مخصوص خود قرار دهید.

پس از آنکه با سیکا ۳۶۵، تمام محصولات خود را به صورت یکجا وارد سایت فروشگاهی خود کردید، نوبت به دسته‌بندی درست آن‌ها می‌رسد. در این مرحله باید تمام محصولات خود را مرور کنید و به درستی آن‌ها را در یک دسته‌بندی مناسب قرار دهید.

به یاد داشته باشید حتماً به عادات خرید کاربران خود توجه کرده و آن‌ها را در فرایند دسته‌بندی محصولات فروشگاه اینترنتی خود در نظر داشته باشید. البته، در دسته‌بندی محصولات، حتما یک محصول فقط در یک دسته‌بندی قرار نمی‌گیرد و ممکن است به طور مثال، یک عینک هم در دسته‌بندی «اکسسوری زنانه» و هم در دسته‌بندی «اکسسوری مردانه»‌ قرار بگیرد.

در دسته‌بندی محصولات، زیاده روی نکنید.

اکر تعداد زیادی دسته‌بندی در فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید، بسیاری از محصولات شما زیر انبوهی از دسته‌ها دفن می‌شوند. در واقع، اگر در دسته‌بندی محصولات خود زیاده‌روی کنید، به جای اینکه تجربه‌ی بهتری برای کاربر در پیدا کردن محصولات به وجود آورید، کاربر را سردرگم‌تر و گمراه‌تر می‌کنید.

دسته بندی محصولات در ووکامرس

اگر برای مصرف‌کنندگان بیش از چند کلیک طول بکشد تا به جایی که نیاز دارند برسند، آن‌ها از وب‌سایت فروشگاهی شما خارج شده و به آغوش رقبای شما پناه می‌برند. سعی کنید دسته‌بندی‌های خود را ساده و کاربردی نگه دارید. حواستان باشد که هدف اصلی این است که شما می‌خواهید خریداران شما، به راحتی آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.

پیشرفت خود را با تجزیه و تحلیل پیگیری کنید.

تجزیه و تحلیل کلید پیشرفت است. اگر از نتایجی که از دسته‌بندی محصولاتتان به دست آورده‌اید راضی نیستید، بهترین راه، تجزیه و تحلیل مخاطبان و کاربرانتان است. تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند رفتار مصرف کننده را درک کنید و متوجه شوید که چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید.

با این حال، مرتباً دسته‌های خود را بازنگری نکنید، زیرا ممکن است خریداران شما را سردرگم کند.

مزایای دسته‌بندی محصولات چیست؟

طبقه‌بندی محصولات به دلایل زیر جنبه حیاتی کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود.

تجربه خرید لذت بخشی را برای خریداران فراهم می‌کند.

هنگام دسته‌بندی محصولات فروشگاه اینترنتی، خود را جای مصرف کننده بگذارید و به این فکر کنید: آیا جستجو در سایتی با دسته‌بندی و ناوبری بسیار ضعیف خسته کننده نیست؟ مهم نیست که در ابتدا چقدر یک محصول را دوست داشته باشید، اگر وب‌سایتی رابط کاربری و تجربه ضعیفی ارائه دهد، علاقه ممکن است کاهش یابد.

خبر بد این است که کاربران ناامید تجربیات خود را به دیگران خواهند گفت. آمارها نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از خریداران آنلاین معمولاً به شش نفر یا بیشتر در مورد تجربه بد خرید آنلاین خود می‌گویند. در واقع، شما با از دست دادن هر مشتری، ۶ مشتری احتمالی دیگر را نیز از دست می‌دهید.

به خریداران کمک می‌کند تا کالاهای مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند.

وقتی در منوهای وب‌سایت فروشگاهی خود یک سیستم سازماندهی شده برای دسته‌بندی محصولات خود دارید، کار را برای خریداران آسان‌تر می‌کنید. آن‌ها می‌توانند به راحتی دسته‌هایی را که می‌خواهند از آن بازدید کنند، انتخاب کرده و در دسته مربوطه، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دسته بندی محصولات در وردپرس

فروش اینترنتی افزایش می‌یابد.

طبیعتاً یک فروشگاه اینترنتی که محصولاتش به درستی دسته‌بندی و سازماندهی شده باشد از فروش بیشتری برخوردار خواهد بود. از آنجایی که مشتریان می‌توانند به راحتی آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند، نرخ تبدیل (Conversation Rate) افزایش می‌یابد. همچنین وب‌سایت‌هایی که به خوبی سازماندهی شده‌اند چشم‌نواز هستند.

قبل از آنکه ارزش دسته‌بندی محصولات را با این جمله که «فقط برای زیبایی است» پایین بیاورید، به این آمار دقت کنید:

۷۵ درصد از کاربران، اعتبار یک وب‌سایت را براساس زیبایی آن قضاوت می‌کنند.

پس برای زیبایی وب‌سایت خود اهمیت زیادی قائل شوید و سعی کنید در طراحی سایت فروشگاهی خود به دسته‌بندی و سازماندهی درست و اصولی محصولاتتان توجه کنید.

دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی

جمع بندی

با ابزار و استراتژی مناسب، می‌توانید یک سیستم دسته‌بندی محصولات برای بهینه سازی تجربه کاربر ایجاد کنید. فروشگاه ساز اینترنتی سیکا ۳۶۵ این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با روش‌های نوین و اصولی، بدون توجه به نوع کسب‌وکارتان، تمام محصولات خود را دسته‌بندی و سازماندهی کنید.