پرش به مطلب اصلی

چرا باید اینترنتی بفروشیم؟ | بررسی دلایل نیاز به فروش آنلاین

· خواندن 8 دقیقه

دلایل نیاز به فروش آنلاین

در عصر دیجیتال امروز، چشم‌انداز کسب‌وکار به طور مداوم در حال تغییر است و فروش آنلاین بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده است. ظهور اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی، روش کاری شرکت‌ها را به طور کامل متحول کرده است و امروزه شاهد رشد فروشگاه های اینترنتی در تمام دنیا هستیم.

فروش آنلاین تنها یک تغییر موقتی در روش فروش و کسب‌وکار نیست. این یک تغییر اساسی است که بدون شک می‌ماند. در این راهنمای جامع، دلایل نیاز به فروش آنلاین و اینکه چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم را بررسی خواهیم کرد.

چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

همان‌طور که گفتیم، با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و مخصوصاً ظهور اینترنت، خریدوفروش حضوری به‌مراتب کمتر از گذشته دیده می‌شود و اکثریت مردم به سمت خرید آنلاین محصولات، متمایل شده‌اند. همین مسئله موجب شده است که هر کسب‌وکاری به فروش آنلاین و راه اندازی فروشگاه آنلاین روی آورد.

در زیر دلایل نیاز به فروش آنلاین را بررسی کرده‌ایم:

تحول دیجیتال

تحول دیجیتال اساساً نحوه تعامل مصرف‌کنندگان و مشاغل را تغییر داده است. با ظهور گوشی‌های هوشمند، اینترنت پرسرعت و افزایش دسترسی به فناوری، نحوه خریدوفروش محصولات و به طور کلی، نحوه تجارت تغییر کرده است. در زیر به بررسی نقش تحول دیجیتال در تبدیل شدن فروش آنلاین به یک ضرورت پرداخته‌ایم:

راحتی و دسترسی

یکی از دلایل اصلی نیاز به فروشگاه اینترنتی، راحتی بی‌نظیری است که ارائه می‌دهد. خریداران دیگر مجبور نیستند از فروشگاه فیزیکی بازدید کنند، در راهروهای شلوغ حرکت کنند یا در صف‌های طولانی صندوق منتظر بمانند.

تنها با چند کلیک در سایت فروشگاهی، آن‌ها می‌توانند در هر ساعت شبانه‌روز محصولات را پیدا کرده و قیمت‌ آن‌ها را بررسی کنند. بدیهی است که در دنیایی که مصرف‌کنندگان به دنبال راهی برای کم‌کردن مشغله خود و پیداکردن وقت آزاد هستند، خرید بدون نیاز به حضور در فروشگاه فیزیکی بهترین گزینه برای آن‌ها است.

مقاله پیشنهادی: ۸ تا از پرفروش ترین محصولات اینترنتی در ایران

گسترش دسترسی به بازار

فروش اینترنتی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بازار خود را بسیار فراتر از مرزهای محلی یا منطقه‌ای خود گسترش دهند. فروشگاه ‌ساز اینترنتی سیکا ۳۶۵ این امکان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند، موانع جغرافیایی را از بین ببرند و به بازارهای جدید دست یابند.

دلایل نیاز به فروش اینترنتی

این دسترسی گسترده نه تنها پتانسیل فروش را افزایش می‌دهد، بلکه محیط‌های فعالیت و مشتریان را متنوع می‌کند و وابستگی به یک بازار واحد را کاهش می‌دهد.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

همه از این مسئله آگاهیم که راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی هزینه‌های زیادی از قبیل اجاره، آب، برق، کارکنان و مدیریت موجودی به همراه دارد. همچنین تبلیغات چنین فروشگاهی در دنیای فیزیکی بسیار زمان‌بر و پر هزینه است.

حال، مزیت فروش آنلاین در چیست؟

فروش اینترنتی خیلی کمتر از فروش فیزیکی به امکانات این‌چنینی وابسته است. با کمک فروش آنلاین، کسب‌وکارها می‌توانند با ردپای فیزیکی کوچک‌تر کار کنند، نیاز به کارکنان در محل را کاهش دهند و مدیریت موجودی را بهینه کنند. تمام این کارها منجر به‌ صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود که می‌توان آن هزینه‌ها را در جنبه‌های دیگر کسب‌وکار مثل بازاریابی و تبلیغات سرمایه‌گذاری کرد. در واقع، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم، کاهش هزینه‌های عملیاتی است

بازاریابی هدفمند

سیکا ۳۶۵ داده‌ها و بینش‌های ارزشمندی را در مورد رفتار و علایق مشتری ارائه می‌دهد. شما با کمک این داده‌ها می‌توانید به طور کامل با مخاطب هدف خود آشنا شوید و از نیازهای آن‌ها آگاه شوید.

چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم

از این داده‌ها می‌توان برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی بسیار هدفمند استفاده کرد. با توانایی شخصی‌سازی توصیه‌ها و تبلیغات محصول، کسب‌وکارها می‌توانند احتمال تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتری را افزایش دهند. دقت بازاریابی آنلاین دلیل قانع‌کننده‌ای است که کسب‌وکارها از تجارت الکترونیک استقبال می‌کنند.

تغییر رفتار مصرف‌کننده

نیاز به فروش آنلاین با تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در عصر دیجیتال بیشتر می‌شود. خریداران مدرن نه تنها به دنبال راحتی هستند، بلکه به دنبال یک تجربه خرید شخصی نیز هستند. در ادامه به بررسی عامل تغییر رفتار مصرف‌کننده به عنوان یکی از دلایل نیاز به فروش آنلاین می‌پردازیم.

شخصی‌سازی

مشتریان امروز انتظار یک تجربه خرید بسیار شخصی دارند. پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ردیابی و تجزیه‌وتحلیل رفتار مصرف‌کننده استفاده می‌کنند و به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا توصیه‌های محصول، تبلیغات سفارشی و محتوای مناسب را ارائه دهند.

این شخصی‌سازی، ارتباط عمیق‌تری بین برند و مشتری ایجاد می‌کند. هرچه مشتری احساس نزدیکی بیشتری به برند شما پیدا کند، وفاداری او نسبت به شما بیشتر شده و نرخ تبدیل شما افزایش می‌یابد.

چرا فروش آنلاین داشته باشیم؟

نظرات و رتبه‌بندی مشتریان

فروش آنلاین به مشتریان این امکان را می‌دهد که نظرات و رتبه‌بندی محصولات و خدمات را بنویسند. این بررسی‌ها به عنوان یک منبع ارزشمند برای خریداران بالقوه عمل می‌کند و به آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند.

زمانی که مشتری جدید وارد فروشگاه اینترنتی شما شده و با نظرات دیگر مشتریان روبه‌رو می‌شوند، اعتمادشان به محصولات شما و در نتیجه به برند شما بیشتر می‌شود. نظرات مثبت می‌تواند اعتبار و فروش محصولات را افزایش دهد، در حالی که بازخورد منفی فرصت‌هایی را برای بهبود معضلات و مشکلات محصولات شما فراهم می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

همه به‌خوبی از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی روزمره‌مان آگاهیم. خیلی‌ها روزانه ساعت‌ها از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک، لینکدین و... می‌گذرانند. بدیهی است که هر محیطی که بخش زیادی از مردم در آن فعالیت می‌کنند، محیطی مناسب برای معرفی برند و فروش محصولات محسوب می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی این امکان را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند تا محصولات را مستقیماً از طریق حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به فروش برسانند.

تأثیر پاندمی کرونا

ویروس کرونا تحولی در تمامی ابعاد زندگی همه مردم جهان به وجود آورد. به دلیل ویروس کرونا و همه‌گیری آن، مردم به‌جای حضور در خیابان‌ها و مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی، تمایل بیشتری به خرید اینترنتی پیدا کردند.

در واقع، پاندمی کرونا موجب شد کسب‌وکارهایی که از ورود به دنیای آنلاین به دلایل مختلف دوری می‌کردند، برای باقی‌ماندن در رقابت و ازدست‌ندادن مشتریانشان، فروشگاه اینترنتی خود را نیز راه‌اندازی کنند. در ادامه به طور جامع به تأثیر همه‌گیری کرونا در بروز فروشگاه‌های‌ آنلاین می‌پردازیم.

خرید بدون تماس

ترس از ابتلا به ویروس کرونا از طریق تماس فیزیکی با سطوح و افراد منجر به افزایش تقاضا برای خرید بدون تماس شد. فروش آنلاین این امکان را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا در خانه خود و با زدن تنها چند کلیک، خرید موردنظر خود را در هر ساعتی از شبانه‌روز انجام دهند.

کار از راه دور (دورکاری)

یکی دیگر از تأثیرات همه‌گیری کرونا بر کسب‌وکارها و شرکت‌ها این بود که کارمندان مجبور به کار از خانه خود شدند. با افزایش کار از راه دور و فرصت‌های کسب درآمد از خانه، افراد بیشتری با دنیای آنلاین آشنا شدند و تمایل به خرید آنلاین بیشتر از گذشته شد.

این بیماری همه‌گیر، انعطاف‌پذیری و دسترسی به فروش آنلاین را به عنوان وسیله‌ای برای امرارمعاش یا کسب درآمد اضافی برجسته کرد.

فروشگاه ساز اینترنتی

آینده فروش آنلاین

دلایل نیاز به فروش آنلاین فراوان است و همچنان در حال تکامل است. با ادامه پیشرفت فناوری، کسب‌وکارهای بیشتری به سمت اینترنتی شدن خواهند رفتند. آینده تجارت الکترونیک احتمالاً شامل پیشرفت در تجربیات خرید آنلاین خواهد شد و خرید آنلاین راحت‌تر و ارسال محصولات سریع‌تر انجام می‌شود.

جمع‌بندی

نیاز به فروش آنلاین ریشه در راحتی، دسترسی و مقرون‌به‌صرفه بودن آن برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان دارد. این امر ناشی از تغییر رفتار خریداران مدرن، قدرت شخصی‌سازی و تأثیر رویدادهای مهمی مثل همه‌گیری کرونا است.

همان‌طور که کسب‌وکارها خود را با این روندها وفق می‌دهند، فروش آنلاین همچنان جز مهمی از چشم‌انداز خرده‌فروشی خواهد بود و شیوه خرید و تجارت ما را برای سال‌های آینده شکل ‌می‌دهد.