پرش به مطلب اصلی

۱۰ استراتژی تخفیف گذاری برای افزایش فروش

· خواندن 8 دقیقه

انواع تخفیف در بازاریابی

همه از قدرت جادویی تخفیف خبر داریم. تخفیف می‌تواند محصولی که هیچ خریداری ندارد را به یک محصول پرفروش تبدیل کند. اما سؤال اصلی اینجاست: چگونه بر روی محصولاتمان تخفیف گذاری کنیم؟

ده‌ها نوع تخفیف برای هر کسب‌وکاری وجود دارد که می‌تواند مشتریان را به روش‌های مختلف جذب کرده و فروش محصولاتتان را افزایش دهد. از بین انواع تخفیف در بازاریابی، ما در این مقاله سعی کرده‌ایم ۱۰ نوع از روش‌های تخفیف‌ گذاری پس از ساخت فروشگاه اینترنتی را به شما معرفی کنیم تا با کمک این روش‌ها، به رونق کسب‌وکار خود کمک کنید.

انواع تخفیف در بازاریابی

تخفیف‌ها می‌توانند مشتریان را تشویق به خرید بیشتر، ترویج کسب‌وکار و وفاداری نسبت به محصولات و خدمات برند کنند. در اینجا ۱۰ نوع تخفیف مورد استفاده توسط مشاغل خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک آورده شده است:

انواع تخفیف

۱- یکی بخر، ۲ تا ببر.

این روش، یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین روش‌های تخفیف گذاری محصولات است. در این روش، گاهی اوقات آیتم رایگان با کالایی که خریداری می‌کنید یکسان نیستند و محصولی با ارزش برابر یا کمتر در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

حتی اگر کالایی که رایگان در اختیار مشتری قرار می‌دهید، ارزش پایینی از نظر قیمتی داشته باشد، باز هم مشتری احساس می‌کند که ارزش بالایی را دریافت می‌کند؛ زیرا دو کالا به قیمت یکی خریده است. این نوع تخفیف هم برای خرده‌فروشی‌ها و هم برای کسب‌وکارهای اینترنتی مناسب است. البته، بعضی‌اوقات خریداران کسب‌وکارهای اینترنتی همچنان هزینه حمل‌ونقل کالای رایگان را نیز پرداخت می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ تکنیک برای نوشتن توضیحات محصول

۲- درصد فروش

فروش درصدی عبارت‌ است از تخفیف یک کالا بر اساس درصدی از ارزش آن. کسب‌وکارها گاهی بر اساس معیارهای خاصی درصد فروش را تعیین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک کسب‌وکار ممکن است برای مشتریانی که عضو برنامه وفاداری آن هستند، ۳۰ درصد تخفیف در خرید ارائه دهد. یک کسب‌وکار همچنین می‌تواند در هنگام خرید سه کالا یا بیشتر، ۲۵ درصد تخفیف در سفارش‌ها ارائه دهد.

انواع تخفیف در بازاریابی

اثربخشی درصد فروش ممکن است به ادراک مشتریان بستگی داشته باشد. وقتی تخفیف خود را به صورت درصد فروش ارائه دهید، مردم حس می‌کنند تخفیف بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به طور مثال، بیان اینکه یک کالای ۱۰۰ هزارتومانی ۵۰ درصد تخفیف دارد، توجهی بیشتری را از حالتی که بگویید آن کالا ۵۰ هزارتومان تخفیف دارد، جلب می‌کند؛ در حالی که هر دو به یک میزان تخفیف ارائه می‌دهند.

۳- تخفیف روی محصولات مازاد

یکی از انواع تخفیف در بازاریابی، تخفیف روی محصولات مازاد است. هنگامی که یک محصول فروش نرود و موجودی زیادی از آن در انبار باقی‌ بماند، به‌عنوان محصولِ مازاد شناخته می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها را برای فروش این محصولات، تخفیف گذاری روی آن‌ها است، زیرا این محصولات دیگر درآمدزایی نمی‌کنند و درعین‌حال فضای ذخیره‌سازی را نیز اشغال می‌کنند و همین مسئله برای کسب‌وکار هزینه‌بر است.

کسب‌وکارها اغلب تمایل دارند تا محصولات مازاد خود را به فروش برسانند و تا موجودی را با قیمت پایین‌تر خالی کنند و برخی از هزینه‌ها و ضررهای کسب‌وکار خود را جبران کنند. در حالی که فروش مازاد ممکن است تمام هزینه‌های کسب‌وکار برای خرید محصولات را بازیابی نکند، اما می‌تواند به کاهش زیان ناشی از موجودی اضافی کمک کند.

۴- تخفیف روی هزینه ارسال

کسب‌وکارها از تخفیف بر روی هزینه ارسال برای تشویق مشتریان به خرید آنلاین استفاده می‌کنند. این تخفیف‌ها به مشتریان کمک می‌کنند تا خرید آنلاین خود را کم‌هزینه‌تر انجام دهند. برخی از کسب‌وکارها یک حداقل هزینه سفارش را برای کمک به کاهش هزینه ارسال رایگان تعیین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، فقط برای سفارش‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید ارسال رایگان ارائه دهید.

روش‌های تخفیف‌ گذاری

این روش از تخفیف گذاری همچنین می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا در رقابت باقی بمانند. اگر مشتری محصولی با قیمت یکسان از دو فروشگاه پیدا کند، گزینه‌ای که ارسال رایگان را ارائه می‌دهد را خریداری می‌کند.

۵- تخفیف روی گروه محصولات

قیمت‌گذاری روی گروهی از محصولات اغلب توسط ارائه‌دهندگان خدمات تلفن و اینترنت استفاده می‌شود و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا چندین سرویس را تحت یک طرح با قیمتی با تخفیف دسته‌بندی کنند. این تخفیف اغلب به مشتریان خدمات بیشتری را با قیمت کمتر ارائه می‌دهد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تعداد افرادی که از چندین سرویس استفاده می‌کنند افزایش دهد.

کسب‌وکارهای خرده‌فروشی نیز می‌توانند از این روش تخفیف استفاده کنند. این تکنیک، مشتریان را برای خرید کالاها ترغیب می‌کند و مقدار خرید آن‌ها را افزایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، یک فروشگاه ممکن است لپ‌تاپ و لوازم جانبی بفروشد. این طرح تخفیفی بر روی کیف لپ‌تاپ هنگام خرید لپ‌تاپ ارائه دهد.

۶- تخفیف عمده

این نوع تخفیف برای مشتریانی اعمال می‌شود که اقلامی را به صورت عمده خریداری می‌کنند که اغلب توسط عمده‌فروشان، تولیدکنندگان یا تأمین‌کنندگان ارائه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، خرید ۱۰ هزار واحدی از یک کالا می‌تواند ۱۰ درصد تخفیف در هزینه کل واحدها داشته باشد.

برخی از کسب‌وکارهای خرده فروشی و خواروبارفروشی بزرگ برنامه‌های وفاداری مشتری و اشتراک ایجاد کرده‌اند و اقلام عمده را با تخفیف برای اعضا ارائه می‌دهند.

۷- تخفیف فصلی

کسب‌وکارها ممکن است تخفیف‌های فصلی را در دوره‌های آهسته برای اقلام خاص ارائه ‌دهند. بسیاری از این تخفیف‌ها قبل از آنکه به فصل مورد نظر برسیم ارائه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، یک خرده فروش لباس ممکن است در تابستان، زمانی که افراد کمتری چنین خریدهایی را انجام می‌دهند، تخفیف‌هایی برای لباس اسکی ارائه دهد.

تخفیف‌های فصلی به مشتریان این ممکن را می‌دهد که این اقلام فصلی را برای سال آینده با قیمت کمتری خریداری کنند. کسب‌وکارها اغلب از فصل پس از تعطیلات برای تخلیه موجودی مازاد با قیمتی با تخفیف استفاده می‌کنند.

انواع تخفیف

۸- تخفیف‌های ارجاعی

از دیگر انواع تخفیف در بازاریابی، روش تخفیف ارجاعی است. تخفیف‌های ارجاعی به این معنی است که هر بار که یک مشتری، کسب‌وکار شما را به مشتری جدیدی معرفی می‌کند، شما برای او یک کد تخفیف در نظر می‌گیرید. مشتریان یک کد ارجاع منحصر به فرد دریافت می‌کنند که می‌توانند آن را با سایر افراد به اشتراک بگذارند.

این کد ارجاع ممکن است یک تخفیف دو طرفه ارائه دهد که مشتری جدید در اولین خرید خود تخفیف دریافت می‌کند و ارجاع دهنده بر اساس تعداد مشتریانی که به کسب‌وکار آورده است تخفیف دریافت می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند از این روش تخفیف برای هدایت ترافیک ارگانیک و ایجاد هیجان یا آگاهی در مورد پیشنهادات خود استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی: ارسال رایگان، بهترین راه جذب مشتری

۹- تخفیف‌های مخصوص برنامه‌های وفاداری

برنامه‌های وفاداری که تخفیف ارائه می‌کنند با ارائه مزایایی که فقط اعضا می‌توانند از آن برخوردار شوند، حس وفاداری مشتریان نسبت به محصولات و خدمات برند شما را تقویت می‌کنند. نحوه ارائه این برنامه‌ها برای هر کسب‌وکاری می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، یک کسب‌وکار ممکن است به مشتریان در هنگام خرید از آن‌ها امتیاز دهد. هنگامی که این مشتریان به آستانه خاصی از امتیاز می‌رسند، ممکن است کد تخفیف یا پیشنهاد دریافت کنند.

تشویق مشتریان به ادامه حمایت و تعامل با کسب‌وکارها می‌تواند به افزایش وفاداری آن‌ها کمک کند. این تاکتیک همچنین ممکن است از مفهوم FOMO یا ترس ازدست‌دادن استفاده کند و با انگیزه دادن به مشتریان جدید برای ثبت‌نام در این برنامه‌ها برای دریافت چنین مزایایی، مشتریان جدید را جذب کند.

۱۰- تخفیف‌های شخصی

آخرین نوع از تخفیف‌هایی که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، تخفیف‌های شخصی است. کسب‌وکارهایی که برای مناسبت‌های شخصی مشتریان خود مثل تولد، اهمیت قائل می‌شوند، حسی از وفاداری نسبت به برند را در کاربران خود به وجود می‌آورند.

تخفیف دادن به مشتری

همچنین می‌توانید متناسب با خریدهای قبلی کاربران، از محصولاتی که مشتریانتان به آن‌ها علاقه‌مندند مطلع شده و بر روی آن دسته از محصولاتی که هنوز خریداری نکرده‌اند، تخفیف‌هایی را ارائه دهید.

جمع بندی

تبلیغات مختلف و پیشنهادات ویژه، راهی عالی برای افزایش فروش هستند. این ابزار بازاریابی از طریق مختلف به کسب‌وکارها سود می‌رسانند.

ما در سیکا ۳۶۵، سعی کردیم لیستی کامل از روش‌های جذب مشتری با کمک تخفیف گذاری در اختیارتان قرار دهیم. بدون شک موارد دیگری از روش‌های تخفیف‌ گذاری وجود دارد که حتی ممکن از این ۱۰ مورد مؤثرتر باشند. سعی کنید متناسب با رفتار مشتریان خود، بهترین روش تخفیف‌گذاری را انتخاب کنید.