پرش به مطلب اصلی

۱۰ تکنیک برای نوشتن توضیحات محصول

· خواندن 12 دقیقه

نوشتن توضیحات محصول

شما یک محصول عالی دارید، یک وب‌سایت فوق‌العاده ساختید و تمامی ابزارهایی که یک فروشگاه‌ اینترنتی موفق به آن نیاز دارد را هم در اختیار دارید؛ اما هنوز یک مرحله مهم دیگر باقی‌مانده است: نوشتن توضیحات محصول.


توضیحات محصول در راهنمایی مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید، نقش مهمی دارد. اگر توضیحات محصول به درستی نوشته شود، فروش به شکل چشمگیری افزایش‌یافته و مشتریان پس از ورود به صفحه محصولشان، بدون خرید، وب‌سایت شما را ترک نخواهند کرد.


اگر به دنبال یک الگوی مناسب و ساده برای نوشتن صفحه محصول هستید، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید. ما در سیکا ۳۶۵ با آموزش نوشتن توضیحات محصول به شما کمک خواهیم کرد تا به بهترین نحو ممکن، کاربران و مشتریانتان را از کیفیت محصولاتتان مطلع کنید.

توضیحات محصول خوب چیست؟

قبل از اینکه به چگونگی نوشتن توضیحات محصول بپردازیم، بهتر است در ابتدا تعریف درستی از چیزی که به آن توضیحات محصول خوب می‌گوییم، در اختیارتان قرار دهیم.


در ابتدا، ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تأثیر یک توضیحات محصول، افزایش فروش است. زمانی که مشتریان به‌خوبی بتوانند از ویژگی‌ها و امکانات محصولتان آشنا شوند و جای خالی محصول شما را در زندگی خود احساس کنند، بدون شک احتمال خرید افزایش می‌یابد. در واقع، اگر بخواهیم به زبان ساده، تعریفی از توضیحات محصول ارائه دهیم باید بگوییم که توضیحات محصول همان بازار گرمی محصولات شماست.

نوشتن صفحه محصول

همچنین، یک توضیح خوب از محصول می‌تواند به فروشگاه اینترنتی شما کمک کند تا در موتورهای جستجو نیز رتبه بالاتری به دست آورید. توضیحات محصول موجب می‌شوند که نرخ تبدیل وب‌سایت شما افزایش یابد. نرخ تبدیل بالا به گوگل نشان می‌دهد که شما وب‌سایت خوبی دارید. گوگل با قرار دادن شما در رتبه‌های بالاتر صفحه نتایج جستجو، پاداش نرخ تبدیل بالا و در واقع، پاداش توضیحات محصول خوب را به شما می‌دهد. قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر به معنای افزایش بازدیدکننده‌ها و در نتیجه، افزایش فروش است.

مهم‌ترین عناصر در توضیحات محصول چیست؟

تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید که نوشتن صفحه محصول خوب و حرفه‌ای باعث افزایش نرخ تبدیل، حس اعتماد مشتری و بهبود سئوی سایت شما می‌شود. با این حال، مهم است که بدانیم کاربران به کدام‌یکی از عناصر در توضیحات محصول بیشتر از بقیه عناصر دقت می‌کنند.


در زیر، نموداری از مؤسسه eMarketer آورده شده است که نشان می‌دهد به نظر کاربران تلفن‌های همراه، کدام عناصر صفحه محصول تأثیر بیشتری در تصمیم‌گیری مشتریان بر خرید محصول می‌گذارند:

توضیحات فروشگاه

نحوه نوشتن توضیحات محصول خوب و با کیفیت

بدون شک، توضیحات محصول می‌تواند به ارتقای سطح کسب‌وکار و فروش شما کمک کند، اما سؤال اصلی همین‌جا شکل می‌گیرد. چگونه باید توضیحات محصول خوب بنویسیم؟


در ادامه مقاله، سعی کرده‌ایم با ارائه آموزش نوشتن توضیحات محصول، شما را در نوشتن صفحه محصول باکیفیت راهنمایی کنیم.

۱- قبل از نوشتن، به چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، چرا و چگونه فکر کنید.

این روش از نگارش، معمولاً روش محبوب روزنامه‌نگاران برای ارائه حقایق در داستان‌هایشان است و اولین گام در نوشتن توضیحات فروشگاه محسوب می‌شود.


اول از همه از خود بپرسید که این محصول برای چه کسانی است؟ با پاسخ دادن به سؤالات زیر، مخاطب هدف خود را بهتر بشناسید.

  • جنسیت
  • گروه سنی
  • تحصیلات
  • شغل
  • سبک زندگی
  • عادت خرید و ..

پس از آنکه مخاطب هدف خود را مشخص کردید، نوبت به تعیین جزئیات اساسی محصول می‌رسد. این جزئیات شامل ویژگی‌هایی مثل ابعاد، هزینه و عملکرد محصول است.


حال از خود بپرسید مشتریان چه زمانی باید از محصول استفاده کنند؟ آیا قرار است در زمان خاصی از روز، محصولتان مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه محصول شما برای فصل خاصی طراحی شده است؟


سؤال دیگر، محل استفاده از محصول شما است. مصرف‌کنندگان باید کجا و در چه مکانی از محصول شما استفاده کنند؟ آیا محصول شما برای استفاده در فضای داخلی یا خارجی، برای ماشین یا داخل خانه طراحی شده است؟

آموزش نوشتن توضیحات محصول

حال، نوبت به مهم‌ترین سؤال در نوشتن توضیحات محصول رسیده است. حواستان باشد، جواب این سؤال، همان حرفی است که باعث فروش محصول شما خواهد شد. چرا محصول شما بهتر از محصولات بقیه است؟ جواب به این سؤال می‌تواند هر چیزی، از کیفیت گرفته تا ارزش و ویژگی، باشد. در مورد مزایایی که محصول شما برای مشتریانتان رقم خواهد زد، فکر کنید و در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید با تصاویر، درک این مزایا را برای مشتری، ملموس‌تر کنید.


در پایان، محصول شما چگونه کار می‌کند؟ البته این سؤال ممکن است برای هر محصولی ضروری نباشد، اما اگر مصرف‌کننده شما برای کار با محصولتان به دستورالعمل‌ خاصی نیاز دارد، آموزش کار با محصول را نیز در توضیحات محصول خود بگنجانید.

۲- بهترین قالب را برای توصیف محصولات خود تعیین کنید.

قالب نگارش برای هر متنی مهم است. از آنجایی که برخی از خریداران آنلاین فقط به متن‌ها دقت می‌کنند، استفاده از نقاط گلوله‌ای (bullet points) می‌تواند برای نمایش مهم‌ترین جزئیات محصول، مفید باشد. از طرفی، اکتفا به نقاط گلوله‌ای می‌تواند به عنوان پاشنه آشیل توضیحات محصول شما لحاظ شود.


برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً در چند جمله در کنار نقاط گلوله‌ای، محصول خود را نیز توضیح دهید، زیرا نقاط گلوله‌ای به تنهایی نمی‌تواند مخاطب را به خرید و استفاده از محصول شما راضی کند. سعی کنید با نوشتن متنی جذاب و خلاقانه، این حس را به مخاطبان القا کنید که چرا زندگی آن‌ها تا این لحظه بدون استفاده از محصول شما، ناقص بوده است. بله، نگارش چنین متنی می‌تواند بسیار دشوار باشد، اما پس از مدتی تمرین، نه تنها دشواری آن را احساس نخواهید کرد، بلکه ممکن است برایتان سرگرم‌کننده نیز به نظر برسد.


در واقع، نوشتن توضیحات محصول فرصت شما برای استفاده از خلاقیت خود در جهت ایجاد یک شخصیت و لحن منحصر به فرد برای برندتان است. فقط کافی است تصور کنید در یک مهمانی هستید و می‌خواهید به کسی که به‌تازگی با او آشنا شده‌اید، راجع به محصول خود توضیح دهید. چگونه آن را توصیف می‌کنید تا بفهمند که واقعاً محصول شما چقدر عالی است؟ همان کار را در نوشتن صفحه محصول خود پیاده کنید.

۳- توضیحات محصول خود را کوتاه و شیرین بیان کنید.

هرچقدر که تکنولوژی پیشرفت می‌کند، علاقه کاربران اینترنتی به مطالعه متن‌های طولانی و خسته‌کننده کاهش می‌یابد. دیگر کسی حوصله خواندن چند پاراگراف را ندارد. اگر توضیحات محصول شما خیلی طولانی باشد، ممکن است قبل از خواندن توضیحات محصول، کاربر از سایت شما فرار کند، حتی اگر متنی باکیفیت و خلاقانه نوشته باشید.

پس به کوتاه و مختصر بودن متن توضیحات محصول خود توجه کرده و تلاش کنید با کمترین میزان استفاده از کلمات، به بهترین شکل منظور خود را به مخاطب انتقال دهید.

۴- از هنر داستان‌سرایی استفاده کنید.

مردم عاشق داستان‌ هستند. عُمر داستان‌ها از بسیاری از متون علمی و مذهبی و ... طولانی‌تر است. داستان‌های بسیاری از گذشته دهان‌به‌دهان شده و به گوش ما رسیده‌اند؛ زیرا مردم عاشق داستان هستند. پس هنگام نوشتن توضیحات محصول داستان بگویید.


آیا محصول شما پیشینه‌ای دارد که برای شما خاص و جذاب باشد؟ اگر جوابتان «بله» است، پس این احتمال وجود دارد که پیشینه محصول شما برای مخاطبانتان نیز جذاب و دوست‌داشتنی به نظر برسد. از این داستان در توضیحات محصول خود استفاده کنید تا شخصیت کالای خود را بیشتر شکل دهید. این کار، مخاطبان شما را درگیر کرده و مخاطب درگیر، به راحتی نمی‌تواند از سایت شما خارج شود.

۵- مردم را از نظرات دیگران آگاه کنید.

هنگامی که کاربران در مورد خرید یک محصول مطمئن نیستند، اغلب به دنبال مشاوره از افراد دیگر، مخصوصاً افرادی که تجربه استفاده از محصول شما را دارند، هستند. در حالی که می‌توانید از طریق توضیحات محصول با کیفیت بالا و حرفه‌ای و استفاده از تمام تکنیک‌هایی که ذکر کردیم، به مشتری اطمینان خاطر دهید، اما باز هم حرف شما به اندازه حرف مصرف‌کنندگان قبلی تأثیرگذار نخواهد بود.


اینجاست که نظرات مشتریان و مصرف‌کنندگان محصول شما اهمیت بالایی پیدا می‌کند. ایده نمایش نظرات دیگر مصرف‌کنندگان با فرضیه تحت تأثیر بودن مردم از اعمال یا نظرات دیگران به وجود آمد. با یادآوری حس و حال خود هنگام خرید‌های اینترنتی، به درست بودن این فرضیه مطمئن می‌شوید.


نظرات مشتریان، نقل‌قول‌های منتقدان حرفه‌ای و سایت‌های بررسی یا اشاره‌هایی از مجلات مرتبط با حوزه فعالیت از مواردی است که در صفحه توضیحات محصول خود می‌توانید استفاده کنید.

نوشتن توضیحات محصول کوتاه

۶- از اغراق کردن نترسید.

می‌خواهید یک قدم به نوشتن توضیحات محصول حرفه‌ای نزدیک‌تر شوید؟ پس از بزرگ‌نمایی نکات مثبت محصول خود پرهیز نکنید.



آیا محصول شما به دلیل تخصص علمی سازنده آن منحصر به فرد است؟ از آن تخصص علمی حرف بزنید. آیا محصول شما طبق سال‌ها آزمایش، کیفیت بالایی دارد؟ از آن آزمایش‌ها حرف بزنید. آیا محصول شما دست‌ساز است و این موضوع باعث جذب مخاطبان خاصی می‌شود؟ از دست‌ساز بودن آن حرف بزنید.



در پاراگراف توضیحات کوتاه محصول خود، داستانی را با گنجاندن نکاتی از جزئیات که ثابت می‌کند چرا محصول شما از بقیه بهتر است، بیان کنید. فقط حواستان باشد در بزرگ‌نمایی زیاده‌روی نکنید. زیاده‌روی در این امر ممکن است تأثیر عکس گذاشته و مخاطب را نسبت به بقیه حرف‌های شما بی‌اعتماد کند. بدون شک نتیجه بی‌اعتمادی، نخریدن محصول توسط کاربر است.

۷- از نکات فنی محصول حرف بزنید.

بدیهی است که چنین مسئله‌ای برای هر محصولی امکان‌پذیر نیست، اما اگر اطلاعات فنی در تعیین کیفیت محصول شما تأثیرگذار است، توجه زیادی برای نکات فنی محصول خود قائل شوید.


بیان اطلاعات فنی محصول، حسی از اعتماد را در مخاطبان به وجود می‌آورد. چون راست و دروغ این نکات مشخص می‌شوند. پس زمانی که اطلاعات فنی محصول خود را ذکر می‌کنید، مخاطب حس می‌کند که دروغ نمی‌گویید. جلب اعتماد کاربر مهم‌ترین ویژگی توضیحات محصول خوب است.


با ارائه تمام جزئیات فنی ممکن که مخاطب حتی از وجود آن‌ها مطلع نبوده، تخصص برند خود را در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، به مشتری ثابت کنید.

نوشتن صفحه محصول

۸- بدانید چه زمانی باید به‌جای حرف زدن، نشان دهید.

نوشته‌ها همیشه بهترین راه برای توصیف محصول شما نیستند. اگر بیش از حد پر حرف هستید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید حرف‌های خود را ساده‌سازی کنید.


روند تغییر شبکه‌های اجتماعی و حرکت آن به سمت محتواهای بصری به‌جای محتواهای متنی نشان‌دهنده علاقه روزافزون مردم به تصاویر و ویدئوها به‌جای متن‌ها و نوشته‌ها است. تصاویر حس زیادی را انتقال داده و مشتریان آن‌ها را بهتر به خاطر می‌سپارند. در صورت امکان، محصول خود را به صورت تصویری نشان دهید که دقیقاً توضیح می‌دهد که محصول شما چه کاری می‌کند. بسیاری از برندها از فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها و نمودارها برای رساندن مفهوم خود استفاده می‌کنند.

۹- از خلاق بودن نترسید.

در حالی که پاراگراف کوتاه در صفحه محصول بهترین روش است، بدانید چه زمانی این چیزی نیست که مخاطبان شما می‌خواهند. هر صنعت و تجارت آنلاین منحصر به فرد است. آیا به اندازه کافی مشتری خود را می‌شناسید که کاری خلاقانه و غیراصولی درعین‌حال تأثیرگذار انجام دهید؟


خلاقیت با کسب دانش از روش‌های اصولی و شناخت کامل از مخاطب هدف به دست می‌آید. پس از آنکه روش‌های اصولی در نوشتن توضیحات محصول را رعایت کردید، نوبت به نشان‌دادن خلاقیت است. عمل خلاقانه می‌تواند فروش شما را چندبرابر کند، از طرفی می‌تواند تأثیر عکس داشته و ضربه جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارتان وارد کند. تنها روش پایین آوردن احتمال مورد دوم، کسب دانش و درک کامل مخاطب هدف است.

۱۰- اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازه‌گیری موفقیت توضیحات محصول خود مشخص کنید.

برای سنجش میزان موفقیت توضیحات محصول به اهدافی نیاز دارید. بدون تعیین اهداف و KPI ها، هر کاری که انجام دهید ممکن است بیهوده به نظر برسد، زیرا شما متوجه درست یا غلط بودن کار خود نخواهید شد. سعی کنید اهداف مشخص و واقع‌گرایانه‌ای تعیین کنید. اهداف شما می‌تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • میزان افزایش نرخ تبدیل
  • میزان کاهش تعداد سبدهای خرید رها شده
  • میزان کاهش نرخ بازگشت
  • میزان بهبود رتبه‌بندی در نتیجه موتورهای جستجو

۱۰ روش نوشتن توضیحات محصول

جمع‌بندی

اکنون اسرار نوشتن توضیحات محصول به بهترین نحو را می‌دانید. صرف‌نظر از تجربه‌تان، از تکنیک‌هایی که گفتیم استفاده کنید. همان‌طور که می‌بینید، کلید نوشتن توضیحات محصول، درک مخاطبانتان است. وقتی بدانید مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستند و دغدغه‌ ‌آن‌ها چیست، می‌توانید توضیحات محصول با کیفیتی بنویسید.


یکی از مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز سیکا ۳۶۵، دریافت لیستی از مشتریان و آشنایی با خریدهای قبلی و ترجیحات و علایق آن‌ها است. در نتیجه، شما می‌توانید با استفاده از این داده‌ها، مشتریان خود را بهتر شناخته و محصول خود را به بهترین نحو به مشتری توضیح دهید.