پرش به مطلب اصلی

هرآنچه درباره‌ کالاهای تند مصرف یا FMCG باید بدانید

· خواندن 16 دقیقه

کالاهای تند مصرف چیست

آیا تابه‌حال در مورد محصولاتی که به صورت روزمره در زندگی شما نقش دارند، فکر کردید؟ در دنیای شلوغ و پیچیده امروز، ممکن است خیلی ساده از کنار اهمیت این محصولات و نقش مهم آن‌ها در زندگی‌ عبور کنیم. ما در سیکا ۳۶۵ قصد داریم پیچیدگی‌های این محصولات که به عنوان کالاهای تند مصرف یا FMCG شناخته می‌شوند، را برای شما آشکار کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

FMCG چیست؟

FMCG مخفف Fast-Moving Consumer Goods است که در زبان فارسی با عبارت «کالاهای تند مصرف» شناخته می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست، FMCG به کالاهایی گفته می‌شود که به سرعت مصرف شده و از جمله لوازم ضروری زندگی روزمره محسوب می‌شوند. قیمت فروش کالاهای تند مصرف معمولاً پایین‌تر از بقیه کالاهاست اما به دلیل تقاضای زیاد از طرف مردم، این کالاها معمولاً سود بالایی را برای فروشندگان رقم می‌زنند.

محصولات تند مصرف معمولاً ماندگاری کوتاهی دارند و به طور مرتب توسط مردم خریداری می‌شوند. این کالاها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند و دسته‌بندی‌های مختلفی مانند مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، محصولات مراقبت شخصی، لوازم‌خانگی و غیره را در بر می‌گیرد.

آنچه FMCG را با دیگر محصولات یک فروشگاه اینترنتی متمایز می‌کند، حرکت سریع آن در زنجیره تأمین است. مدت زمانی که FMCG مسیر تولید تا توزیع و در نهایت رسیدن به دست مصرف‌کننده را طی می‌کند، بسیار سریع و شگفت‌انگیز است. یکی از دلایل چنین مسئله‌ای هم این است که کالاهای تند مصرف برای برآوردن نیازهای اولیه طراحی شده‌اند و اغلب به عنوان نیازهای ضروری به بازار عرضه می‌شوند.

کالاهای تند مصرف یا FMCG

اهمیت کالاهای تند مصرف در بازار

شاید هرچقدر از اهمیت FMCG و نقش آن در بازار صحبت کنیم، نتوانیم به‌خوبی آن را وصف کنیم. بهتر است این‌گونه بگوییم که کالاهای تند مصرف در ابعاد و سطوح مختلف بر مصرف‌کنندگان، مشاغل و اقتصاد تأثیر می‌گذارند.

در ادامه به بررسی دقیق‌تری از اهمیت و تأثیر FMCG پرداخته‌ایم:

نیازهای روزانه:

محصولات FMCG شامل اقلام ضروری است که افراد و خانواده‌ها برای زندگی روزمره خود به ‌آن‌ها نیاز دارند. از مواد غذایی مثل نان و لبنیات و میوه گرفته تا خمیردندان و شامپو و لوازم تمیزکننده، این کالاها ضروری هستند.

ایجاد درآمد:

ازآنجاکه تقاضا برای کالاهای تند مصرف یا FMCG همیشه وجود دارد، کالاهای تند مصرف بخش مهمی از بازار و درآمد فروشندگان را تشکیل می‌دهند. به خاطر همین تقاضای بالا و خرید مکرر مصرف‌کنندگان، شرکت‌های FMG اغلب از ورودی مالی ثابتی برخوردار هستند.

ایجاد شغل و تأثیر اقتصادی:

FMCG را می‌توان حتی به عنوان یک کارفرمای مهم در نظر گرفت. کالاهای تند مصرف، طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی را از تولید و توزیع گرفته تا بازاریابی و فروش به وجود می‌آورند. علاوه بر این، به میزان قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی یک کشور کمک می‌کنند.

FMCG چیست

شاخص بازار:

عملکرد FMCG می‌تواند به عنوان شاخص سلامت اقتصادی در نظر گرفته شود. در طول رکود اقتصادی، مصرف‌کنندگان ممکن است به سمت کالاهای تند مصرف اقتصادی‌تر و ارزان‌تر بروند، در حالی که در دوره‌های رشد اقتصادی، ممکن است گزینه‌های گران‌قیمت‌تر انتخاب شود.

نوآوری و انطباق با شرایط جدید:

شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده کالاهای تند مصرف باید به طور مستمر از خود نوآوری نشان دهند و با تغییر سلایق و ترجیحات مصرف‌کننده و روند بازار سازگار شوند. این انگیزه به رو آوردن به نوآوری موجب پیشرفت و توسعه محصولات می‌شود و در نهایت به سود مصرف‌کنندگان است.

به طور خلاصه، FMCG تنها یک کالای مصرفی ساده نیست و نقش بسیار مهم‌تر و اساسی‌تری در بازار دارد. FMCG بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، رفتار مصرف‌کننده را شکل می‌دهد و نوآوری را نیز هدایت می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی محصولات تند مصرف

حال که به طور کلی با مفهوم FMCG و اهمیت و نقش آن در بازار و اقتصاد آشنا شدید، بهتر است به ویژگی‌های کلیدی این محصولات بپردازیم. در واقع می‌توانیم بگوییم که اگر در تعیین تند مصرف بودن یک کالا دچار تردید و مشکل شدید، با مرور ویژگی‌های زیر، این معما را برای خود حل کنید.

فروش کالاهای تند مصرف

حرکت سریع در زنجیره تأمین

کالاهای تند مصرف دقیقاً به همین دلیل، این‌چنین نام‌گذاری شدند، زیرا به سرعت در زنجیره تأمین حرکت می‌کنند و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. در واقع، این ویژگی دلیل اصلی حیات FMCG در بازار است و در زیر به دلیل این موضوع پرداخته‌ایم:

تقاضای بالا:

محصولات FMCG از خمیردندان و صابون گرفته تا شیر و نان، از نیازهای واجب روزانه هستند. مردم به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنند و همیشه تقاضای خرید آن‌ها وجود دارد. در نتیجه، همیشه حضور این محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی واجب است.

گردش موجودی:

ازآنجاکه محصولات تند مصرف به سرعت فروخته می‌شوند، خرده‌فروشان و تولیدکنندگان باید همیشه حواسشان باشد که با کمبود موجودی کالاها روبه‌رو نشوند. به همین دلیل، نیاز است که فرایند تولید، توزیع و رسیدن به دست مشتری در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وفاداری مصرف‌کننده:

فروش کالاهای تند مصرف یا FMCG اغلب منجر به وفاداری به برند می‌شوند. در نتیجه، مصرف‌کنندگان به یک برند خاص عادت کرده و به‌مرورزمان به خرید آن ادامه می‌دهند.

قیمت پایین

مقرون به‌صرفه‌بودن محصولات FMCG عامل مهمی در محبوبیت آن‌ها است. در اینجا نگاهی عمیق‌تر به دلیل ارزان‌بودن این محصولات می‌پردازیم:

تولید در مقیاس بالا:

تولیدکنندگان کالاهای تند مصرف، محصولات را در مقادیر زیاد تولید می‌کنند و از همین مسئله سود می‌برند. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های تولید را پایین نگه دارند که همین مسئله در قیمت خرده‌فروشان منعکس می‌شود.

قیمت‌گذاری رقابتی:

به دلیل تقاضای بالای کالاهای تند مصرف، رقابت بین فروشندگان این کالاها بسیار بالاست. در نتیجه، شرکت‌ها باید محصولات خود را با قیمت‌های مناسبی ارائه دهند تا از مشتری‌ها به سمت برندهای رقیب نروند.

مصرف انبوه:

قیمت‌های پایین FMCG باعث مصرف انبوه آن‌ها می‌شود. زمانی که قیمت هر واحد کالای FMCG پایین باشد، مردم تمایل بیشتری به خرید انبوه این کالاها از خود نشان می‌دهند که همین موضوع به سرعت حرکت این کالاها در زنجیره تأمین کمک می‌کند.

ماندگاری پایین

بسیاری از محصولات FMCG دارای ماندگاری پایینی هستند که چالش‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای تولیدکنندگان و خرده‌فروشان ایجاد می‌کند.

کالاهای فاسدشدنی:

محصولات تازه، لبنی و پخته نمونه‌هایی از اقلام FMCG با ماندگاری پایین هستند. این محصولات باید به سرعت فروخته شوند تا فاسد نشوند.

مدیریت موجودی:

خرده‌فروشان باید بادقت موجودی محصولات خود را مدیریت کنند تا تعداد اقلام فاسد شده و ضایعات را به حداقل برسانند. روش «اولین ورود، اولین خروج» اغلب برای اطمینان از فروش محصولات قدیمی قبل از محصولات جدیدتر استفاده می‌شود.

نوآوری در بسته‌بندی:

ماندگاری پایین اقلام FMCG باعث نوآوری در تکنیک‌های بسته‌بندی و نگهداری می‌شود. شرکت‌ها به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای افزایش تازگی محصولات هستند.

کالاهای تند مصرف یا FMCG

تقاضای بالای مصرف‌کننده

تقاضای زیاد برای محصولات FMCG از ماهیت ضروری و استفاده روزمره آن‌ها ناشی می‌شود.

ملزومات زندگی:

اقلام FMCG نیازهای اساسی انسان از جمله غذا، بهداشت و نگهداری از خانه را برطرف می‌کند. به این ترتیب، آن‌ها بدون توجه به شرایط اقتصادی از تقاضای ثابت برخوردار هستند.

خریدهای تکراری:

مصرف‌کنندگان کالاهای تند مصرف، به طور مرتب به خرید این کالاها می‌پردازند و همین مسئله به فروش مستمر این کالاها کمک می‌کند. این خریدهای تکراری یک جنبه اساسی از موفقیت صنعت FMCG در بازار است.

تغییرات فصلی:

در حالی که تقاضا در طول سال بالاست، برخی محصولات ممکن است در فصل‌های خاصی فروش بیشتری داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، فروش بستنی در تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر است.

برندسازی و اهمیت بازاریابی

برندسازی و بازاریابی مؤثر در صنعت FMCG به دلیل شلوغی بازار و تعدد فروشندگان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وفاداری به برند:

مصرف‌کنندگان اغلب به برندها و مارک‌های آشنا پایبند هستند. ساختن هویت برند مستحکم وفاداری را تقویت می‌کند و اطمینان می‌دهد که مشتریان محصولات شما را به طور مداوم انتخاب می‌کند.

طراحی بسته‌بندی:

بسته‌بندی نقش مهمی در جذب مشتریان دارد. بسته‌بندی چشم‌نواز، آموزنده و سازگار با محیط‌زیست می‌تواند بر تصمیمات خرید تأثیر زیادی بگذارد.

استراتژی‌های تبلیغاتی:

شرکت‌های FMCG سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات می‌کنند. تبلیغات فروش اینترنتی کالاهای تند مصرف هم از طریق کانال‌های سنتی و هم از طریق کانال‌های دیجیتال و اینترنتی می‌تواند نقش مؤثری در افزایش فروش شما ایفا کند.

اگر می‌خواهید به طور کامل با روش‌های افزایش فروش اینترنتی از طریق تبلیغات آشنا شوید، می‌توانید مقاله ۱۰ روش افزایش فروش اینترنتی مطالعه کنید.

تعامل با مصرف‌کننده:

شاید بتوان گفت بهترین را برای برندسازی، برقراری ارتباط و تعامل با مصرف‌کننده و مشتری است. این تعامل می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت و کمپین‌های تعاملی انجام شود.

لیست کالاهای تند مصرف

صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG) طیف وسیعی از محصولات را در بر می‌گیرند که مردم روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای‌آنکه به طور کامل با محصولات تند مصرف که هر روز با آن‌ها در ارتباط هستید، بیشتر آشنا شوید، در زیر چند دسته‌بندی و نمونه از این محصولات را برای شما آماده کرده‌ایم:

لیست کالاهای تند مصرف

غذا و نوشیدنی

نوشیدنی‌ها: نوشابه، آبمیوه، چای و قهوه میان‌وعده: چیپس، کلوچه و شکلات محصولات لبنی: شیر، ماست، پنیر و کره غذاهای منجمد:پیتزا، سبزیجات و غذاهای آماده

محصولات بهداشتی و آرایشی

لوازم بهداشتی: خمیردندان، صابون و دئودورانت مراقبت از پوست: مرطوب‌کننده‌ها، ضدآفتاب‌ها و پاک‌کننده‌های صورت لوازم آرایشی: رژ لب، ریمل و کرم‌پودر مراقبت از مو:شامپو، نرم‌کننده و محصولات حالت‌دهنده مو عطر:عطر و ادکلن

محصولات خانگی

لوازم نظافت: مواد شوینده، مایعات ظرف‌شویی و پاک‌کننده سطوح محصولات بهداشتی: دستمال توالت و دستمال‌کاغذی وسایل آشپزخانه: روغن، ادویه‌جات و چاشنی‌ها لامپ‌ها:لامپ‌های رشته‌ای و LED

سلامتی و تندرستی

داروهای بدون نسخه: مسکن‌ها، شربت‌های سرفه و ویتامین‌ها مراقبت از دهان: مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه کمک‌های اولیه: بانداژ، ضدعفونی‌کننده‌ها و نوارچسب مکمل‌های غذایی:مولتی‌ویتامین‌ها و پودرهای پروتئینی

این مثال‌ها تنها تعداد بسیار اندکی از لیست کالاهای تند مصرف را نشان می‌دهند. صنعت FMCG به طور مداوم برای پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کننده‌ها در حال تغییر است. نوآوری و تطبیق با شرایط از الزامات شرکت‌های FMCG برای ماندن در بازار است.

فروش کالاهای تند مصرف

عوامل رشد فروش کالاهای تند مصرف

پیشرفت در صنعت FMCG کار دشواری است. در نتیجه، اولین گام در موفقیت در این بازار، آشنایی از عوامل رشد در این محیط است.

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

تجارت الکترونیک باعث شده است که فروش کالاهای تند مصرف متحول شود. خرید آنلاین باعث راحتی مصرف‌کنندگان شده است و بر همین اساس، شرکت‌ها مدل‌های توزیع خود را براین‌اساس تطبیق می‌دهند.

تمرکز بر ماندگاری محصولات

ماندگاری محصولات تند مصرف از اولویت‌های مصرف‌کنندگان هنگام خرید است. در نتیجه، بسته‌بندی‌هایی که ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهند در موفقیت شما در این حوزه بسیار تأثیرگذار است. برندهایی که ماندگاری محصولات را در اولویت قرار می‌دهند می‌توانند مزیت رقابتی به‌ دست آورند.

توجه به سلامت محصولات

سلامت محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است. مردم همیشه به دنبال محصولات سالم، ارگانیک و طبیعی هستند. سعی کنید با توجه به این فاکتورها، محصولاتی با کیفیت ارائه دهید تا مردم به سمت کسب‌وکار شما جذب شوند.

کانال‌های فروش FMCG

صنعت FMCG برای دسترسی مؤثر به مصرف‌کنندگان به کانال‌های فروش مختلف متکی است. بیایید این کانال‌های فروش را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

خرده‌فروشی سنتی

خرده‌فروشی سنتی همچنان یک کانال فروش قابل‌توجه در صنعت FMCG است که با فروشگاه‌های فیزیکی و سوپرمارکت‌ها مشخص می‌شود. در زیر به بررسی ویژگی‌های خرده‌فروشی سنتی می‌پردازیم:

رضایت فوری:

خرده‌فروشی سنتی به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که بلافاصله محصولات را خریداری کرده و در همان روز به خانه ببرند.

تجربه در فروشگاه:

فروشگاه‌های فیزیکی یک تجربه خرید حضوری به مشتریان ارائه می‌دهند و مشتریان را قادر می‌سازند تا محصولات را ببینند، لمس کنند و آن‌ها را با دیگر محصولات مقایسه کنند.

بازاریابی:

استراتژی‌های تجاری مؤثر مثل نمایشگرهای چشم‌نواز و قرار دادن محصولات در ویترین، می‌توانند مشتریان را به خرید، ترغیب کنند.

خرید آنی:

چیدمان فروشگاه‌های فیزیکی اغلب باعث می‌شوند که مشتریان با دیدن محصولات، بدون آنکه قصد قبلی برای خرید داشته باشند، به خرید محصولات ترغیب شوند.

fmcg چیست

فروش آنلاین با کسب و کار اینترنتی

فروش آنلاین با ورود کسب‌وکارهای اینترنتی باعث رشد سریع صنعت FMCG شده است. در زیر، تأثیرات کسب و کار اینترنتی در رشد صنعت FMCG را بررسی می‌کنیم:

راحتی:

خرید آنلاین، راحتی و آسایش را به مشتریان ارائه می‌دهد. مصرف‌کنندگان با کمک خرید اینترنتی می‌توانند کالاهای تند مصرف را از خانه‌هایشان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز سفارش دهند.

دسترسی گسترده‌تر:

همه به‌خوبی می‌دانیم که مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی به کوچه، خیابان یا همه محله‌ای که فروشگاه در آن قرار گرفته است، محدود می‌شود؛ اما چنین مسئله‌ای در یک کسب‌ و کار اینترنتی رخ نمی‌دهد. پلتفرم های تجارت الکترونیکی دسترسی به مشتریان گسترده‌تری را فراهم می‌کند.

خدمات اشتراک:

بسیاری از شرکت‌های FMCG خدمات اشتراکی مثل باشگاه مشتریان ارائه می‌دهند. باشگاه مشتریان در وفادارسازی مشتریان و برجسته کردن هویت برند می‌تواند به کسب و کارها کمک کند.

توصیه محصول:

ازآنجاکه در کسب‌ و کارهای اینترنتی، اطلاعات مشتریان ثبت می‌شود، کسب و کارها می‌توانند با بررسی خریدهای قبلی مشتریان، از علایق آن‌ها مطلع شده و محصولات جدید متناسب با علایق مشتریان را به آن‌ها توصیه کنند. بدون شک، چنین کاری تأثیر چشمگیری در افزایش فروش خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی:راهنمای جامع راه اندازی سوپرمارکت اینترنتی

پخش عمده

کانال‌های توزیع عمده برای عرضه محصولات FMCG به خرده‌فروشان و سایر مشاغل از حیاتی‌ترین کانال‌های فروش محسوب می‌شوند. در زیر به بررسی ویژگی‌های این کانال فروش می‌پردازیم:

شراکت در توزیع:

ایجاد روابط مستحکم با عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان تضمین می‌کند که محصولات FMCG به طیف وسیعی از خرده‌فروشان به طور کارآمد دسترسی پیدا می‌کنند.

بسته بندی فله:

شرکت‌های FMCG اغلب برای کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن ضایعات بسته‌بندی از بسته بندی فله استفاده می‌کنند.

صادرات جهانی:

شرکت های FMCG ممکن است در توزیع عمده فروشی بین المللی شرکت کنند و محصولات خود را برای دستیابی به مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف صادر کنند.

چالش های صنعت FMCG

صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG) اگرچه سودآور است، اما از چالش‌ها و خطرات بی‌بهره نیست. شرکت‌هایی که در این بخش فعالیت می‌کنند باید این پیچیدگی‌ها را به‌طور مؤثر برای اطمینان از موفقیت بلندمدت بررسی کنند. در اینجا، چالش‌ها و خطراتی که کسب‌وکارهای FMCG با آن روبرو هستند را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مشکلات در زنجیره تأمین

زنجیره تأمین FMCG در برابر اختلالات ناشی از بلایای طبیعی، رویدادهای جهانی و مسائل حمل و نقل آسیب پذیر است. این اختلالات می تواند منجر به تاخیر، کمبود محصول و افزایش هزینه ها شود.

مدیریت اعتبار برند

حفظ شهرت برند ضروری است. تجربیات منفی مصرف‌کننده یا رسوایی‌ها می‌تواند به اعتماد برند و سهم بازار آسیب جدی وارد کند.

فاسد شدن محصولات

افزایش تقاضای مصرف‌کننده برای محصولات پایدار و بسته بندی سازگار با محیط زیست، شرکت‌های FMCG را ملزم می‌کند تا شیوه‌ها و مواد سازگار با محیط زیست را اتخاذ کنند.

رقابت شدید

بازار FMCG بسیار رقابتی است و برندهای متعددی برای جلب توجه مصرف کننده‌ها به رقابت می‌پردازند. پیشی گرفتن از رقبا می‌تواند چالش برانگیز باشد.

قیمت‌گذاری حساس

مصرف‌کنندگان FMCG اغلب به قیمت حساس هستند و اجرای افزایش قیمت بدون از دست دادن سهم بازار را دشوار می کند.

مقاله کالاهای تند مصرف

تغییر رفتار مصرف‌کننده

تغییرات سریع در ترجیحات مصرف‌کننده، مانند تغییر عادات غذایی یا تمرکز ناگهانی بر سلامت و تندرستی، می‌تواند بر تقاضای محصول و پویایی بازار تأثیر بگذارد.

تسلط بر خرده‌فروشی آنلاین

ظهور تجارت الکترونیک و پلتفرم های خرده‌فروشی آنلاین عادات خرید مصرف‌کننده را تغییر داده است و شرکت های FMCG را مجبور کرده است تا استراتژی‌های توزیع و بازاریابی خود را متناسب با این تغییرات تطبیق دهند. شما می‌توانید با کمک فروشگاه ساز سیکا ۳۶۵، یک خرده فروشی‌ ‌آنلاین راه اندازی کنید و مسیر پیشرفت در دنیای تجارت الکترونیک را طی کنید.

مدیریت موجودی

یکی از اصلی ترین چالش های صنعت FMCG مدیریت موجودی است. اگر بیش از حد مورد نیاز، از یک کالا تهیه کنید و کالا به اندازه کافی به فروش نرسد ممکن است موجب فاسد شدن کالا و از دست رفتن سرمایه شوید. در عین حال، کمبود موجودی نیز می‌تواند منجر به از دست دادن فروش شود.

جمع‌بندی

دنیای کالاهای تند مصرف بخشی پر جنب و جوش و ضروری از زندگی روزمره ما است. از غذایی که می‌خوریم گرفته تا محصولاتی که برای مراقبت شخصی استفاده می‌کنیم، اقلام FMCG همیشه در دسترس ما هستند و آماده برآوردن نیازهای ما هستند. همان‌طور که در این راهنما بررسی کرده‌ایم، شرکت‌های FMCG به طور مداوم برای برآورده کردن خواسته‌های مصرف‌کننده نوآوری می‌کنند و در عین حال به چالش‌هایی مانند اختلالات زنجیره تأمین، رقابت شدید و مدیریت موجودی روبه‌رو می‌شوند.