پرش به مطلب اصلی

قیف بازاریابی محتوایی چیست و چگونه با کمک آن مخاطب را جذب کنیم؟

· خواندن 8 دقیقه

قیف بازاریابی محتوایی

ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین سؤالی که در هر کسب‌وکار اینترنتی پرسیده می‌شود: غریبه‌ها را چگونه به مشتری تبدیل کنم؟

پاسخ ‌آن ساده است: تولید محتوای خوب

محتوای خوب وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توانید مردم را از کسب‌وکار خود مطلع کرده و آن‌ها را به سمت خرید محصولاتتان جذاب کنید. اما تولید محتوا نیز مانند دیگر بخش‌های یک کسب‌وکار اینترنتی از اصولی پیروی می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن را ارائه دهد. ابزاری که به کسب‌وکارهای اینترنتی برای جذب مخاطب از طریق تولید محتوا کمک می‌کند، قیف بازاریابی محتوایی است.

قیف بازاریابی محتوایی

در این مقاله با سیکا ۳۶۵ همراه شوید تا با تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی و نحوه جذب مخاطب با کمک آن آشنا شوید.

قیف بازاریابی محتوایی چیست؟

قیف بازاریابی محتوا مثل یک نقشه راه است که به شما کمک می‌کند غریبه‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. این سفری است که مخاطب شما طی می‌کند و در مراحل مختلف، از اولین تعامل تا وفاداری به برند، جلو می‌رود.

آن را به صورت یک قیف تصور کنید – در بالای آن تور خود را پهن می‌کنید و در پایین، کسانی که واقعاً در قلاب افتاده‌اند را می‌گیرید. این ساده‌ترین توضیح قیف بازاریابی محتوایی است.

در ادامه به بررسی تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی و سفری که مشتری طی می‌کند پرداخته‌ایم:

مراحل قیف بازاریابی محتوایی

ایجاد آگاهی (Awareness):

در بالای قیف، همه چیز در مورد ایجاد آگاهی است. اینجا جایی است که اولین قدم برای برقراری ارتباط با مخاطبان جدید را برمی‌دارید. هدف در این مرحله از قیف بازاریابی، ایجاد محتوای جذاب برای جلب مخاطب جدید و معرفی برند به مخاطبان بیشتر است.

جلب‌توجه (Consideration):

حواستان باشد که صرفاً تولید هر نوع محتوایی ارزش ندارد.

در دنیای امروز که برای هر موضوعی، نوشته یا عکسی یافت می‌شود، چیزی که کم است، محتوای باکیفیت است. سعی کنید محتوای ارزشمندی ارائه دهید که به سؤالات پاسخ می‌دهد، مشکلات را حل می‌کند و برند شما را به عنوان راهنمای مفید به مردم معرفی می‌کند.

تبدیل (Conversion):

مرحله «تبدیل»، شیرین‌ترین مرحله از قیف بازاریابی محتوایی است. در این مرحله، مخاطبان شما به‌طورجدی به فکر تبدیل شدن به مشتری شما هستند. در اینجا، محتوایی را ارائه می‌دهید که آن‌ها را به سمت یک اقدام خاص مثل ثبت‌نام در یک خبرنامه یا خرید یک محصول سوق می‌دهید.

قیف بازاریابی

وفاداری (Loyalty):

ته قیف جایی است که مشتریانی که زمانی غریبه بودند و با محتوای جذاب شما با برند شما آشنا شده‌اند، باید به مشتری وفاداری تبدیل شوند تا به صورت مکرر از شما خرید کنند. فراموش نکنید که نگه‌داری مخاطبان از جذب مخاطب جدید مهم‌تر است. سعی کنید برای تبدیل خریداران یکباره به مشتریان دائمی و حامیان وفادار، محتوای ثابت و ارزشمندی ارائه دهید.

چگونه مخاطب خود را در هر مرحله از قیف بازاریابی محتوایی جذب کنیم؟

اکنون با قیف بازاریابی محتوا و مراحل آن آشنا شدید، بیایید به چند نکته جالب در مورد نحوه جذب مخاطبان خود در هر مرحله از قیف بازاریابی محتوایی بپردازیم:

۱- مرحله آگاهی: تور خود را به صورت گسترده پهن کنید

در این مرحله، هدف شما ایجاد یک تأثیر اولیه‌ی به‌یادماندنی است. حال در زیر، لیستی از روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن‌ها، نظر مخاطبان خود را جلب کنید را آماده کرده‌ایم:

محتوای جذاب:

با پست‌های جذاب در وبلاگ یا ویدئوهای سرگرم‌کننده در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید. محتوای شما باید قابل اشتراک‌گذاری باشد و باعث ایجاد علاقه و حس کنجکاوی شود.

سئوی محتوایی:

محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. برای افزایش دید و جذب کسانی که در دنیای آنلاین زندگی می‌کنند، از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید که احتمالاً مخاطبان شما آن‌ها را جستجو می‌کنند.

حضور در شبکه‌های اجتماعی:

جایی باشید که مخاطبان شما در آن حضور دارند. چه در اینستاگرام، توییتر یا لینکدین، محتوایی را به اشتراک بگذارید که باحال و هوای پلتفرم همخوانی داشته و توجه را به سمت خود جلب می‌کند.

۲- مرحله جلب‌توجه: راهنمای مفید ارائه کنید

مرحله دوم از قیف بازاریابی محتوایی، جلب توجه است. اکنون که توانستید نظر مخاطبان خود را جلب کنید، وقت آن است که به مشاور مورداعتمادی تبدیل شوید که مردم برای راهنمایی به آن مراجعه می‌کنند. این مرحله مهم‌ترین مرحله‌ای است که تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی را نشان می‌دهد. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

راهنماها و منابع عمیق:

محتوای ارزشمند و عمیقی مثل راهنماها، کتاب‌های الکترونیکی یا آموزش‌هایی ارائه دهید که به نکات مهم یا چالش‌هایی که مخاطبان شما با آن‌ها روبه‌رو هستند می‌پردازند.

ایمیل مارکتینگ:

ایمیل‌های هدفمند با محتوایی که به مخاطبان شما آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند ارسال کنید. این ایمیل‌ها می‌تواند مطالعات موردی، داستان‌های موفقیت یا محتوای انحصاری باشد که درک آن‌ها از برند شما را عمیق‌تر می‌کند.

محتوای تعاملی:

نظرسنجی‌ها، آزمون‌ها و سؤال‌ها می‌توانند راه‌های جذابی برای مشارکت‌دادن مخاطبان شما باشند. این نوع محتوا نه تنها سرگرم‌کننده است، بلکه داده‌های بسیار ارزشمندی در مورد ترجیحات و علایق مخاطبانتان ارائه می‌دهد.

۳- مرحله تبدیل: حرکت به سمت اقدام

مشتریانتان تقریباً آماده تعهد هستند! وقت آن است که به آن‌ها فشار ملایمی وارد کنید تا به سمت مرحله بعدی بروند. راه‌های تبدیل مخاطب عادی به مشتری به شرح زیر است:

Call-to-Action:

CTAهای شما باید واضح، متقاعد کننده و قابل‌پیگیری باشد. می‌توانید با استفاده از عبارت‌هایی مثل «اکنون خرید کنید»، «شروع کنید» یا «امروز اشتراک بگیرید»، مخاطبان خود را به سمت اقدام مورد نظر هدایت کنید.

پیشنهادات با زمان محدود:

با تبلیغات یا پیشنهادات با زمان محدود، احساس فوریت ایجاد کنید. مثل این است که به آن‌ها بگویید: «همین‌الان اقدام کن و چیزی عالی را از دست نخواهی داد!»

قیف بازاریابی محتوایی

نظرات مشتریان:

داستان‌های موفقیت و توصیفات مشتریان خود را به اشتراک بگذارید. شنیدن تجربیات مثبت از دیگران باعث ایجاد حس اعتماد در آن‌ها می‌شود و مشتریان بالقوه را تشویق می‌کند تا در این زمینه تلاش کنند.

۴- مرحله وفاداری: شعله را زنده نگه دارید

تبریک می‌گویم، شما آن‌ها را به دام انداخته‌اید!

اکنون، همه چیز در مورد قیف بازاریابی محتوایی و تبدیل مشتریان به طرفداران وفادار است. با کمک روش‌های زیر می‌توانید خریداران یکباره خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید:

ارتباط منسجم:

گفتگو را ادامه دهید. به طور مرتب مخاطبان خود را با خبرنامه‌ها، محتوای انحصاری یا اجمالی از پشت‌صحنه شرایط، به‌روز کنید. به طور خلاصه، دوستی باشید که همیشه در تماس است.

جوایز و امتیازات انحصاری:

برای ایجاد حس وفاداری در مشتریان، از آن‌ها قدردانی کنید. تخفیف‌های ویژه، دسترسی‌های انحصاری یا برنامه‌های وفاداری می‌توانند میزان اهمیت شما به مخاطبانتان را نشان دهد.

درخواست بازخورد:

افکار و نظرات آن‌ها را جویا شوید. این کار نه تنها به شما نشان می‌دهد که به حرف‌ها و نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید، بلکه داده‌های ارزشمندی برای بهبود محصولاتتان به شما می‌دهد.

جمع‌بندی

آشنایی با قیف بازاریابی محتوایی و کارهایی که در هر مرحله باید انجام دهید، در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله سعی کردیم تا یک راهنمای کامل و سریع قیف بازاریابی محتوا و جذب مخاطبان در هر مرحله ارائه دهیم.

مسئله‌ی مهم در قیف بازاریابی محتوایی این است که نباید سعی کنید آن‌ها را به سمت خود بکشید، بلکه آن‌ها را در یک سفر بی‌وقفه و لذت‌بخش راهنمایی کنید. با فروشگاه‌ ساز حرفه ای سیکا ۳۶۵ می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای را در کمترین زمان ممکن ساخته و با کمک قیف بازاریابی محتوایی، مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید.