پرش به مطلب اصلی

تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

· خواندن 7 دقیقه

تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

فروشگاه اینترنتی چیزی جز خرید و فروش کالا در سراسر وب نیست، اما کسب ‌و کار اینترنتی کاملاً متفاوت است؛ زیرا به معاملات تجاری محدود نمی‌شود، بلکه خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد. فروشگاه اینترنتی و کسب و کار اینترنتی دو روش نوظهور در کسب ‌و کار هستند که با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به دلیل نوظهور بودن این دو روش، بسیاری از مردم با تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی آشنا نیستند. ما در این مقاله به بررسی این موضوع و اینکه تجارت الکترونیک چیست، می‌پردازیم.

فروشگاه اینترنتی چیزی جز خرید و فروش کالا در سراسر وب نیست، اما کسب ‌و کار اینترنتی کاملاً متفاوت است؛ زیرا به معاملات تجاری محدود نمی‌شود، بلکه خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد. فروشگاه اینترنتی و کسب و کار اینترنتی دو روش نوظهور در کسب ‌و کار هستند که با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به دلیل نوظهور بودن این دو روش، بسیاری از مردم با تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی آشنا نیستند. ما در این مقاله به بررسی این موضوع و اینکه تجارت الکترونیک چیست، می‌پردازیم.

آن روزها که باید برای خرید یک کالا مجبور بودید به بازار بروید گذشته است. امروزه می‌توانید کالای مورد نظر خود را به صورت آنلاین پیدا کرده و سفارش دهید و آن کالا در عرض چند دقیقه به دست شما می‌رسد. محبوبیت خرید آنلاین به دلیل سادگی و راحتی آنْ روزبه‌روز در حال افزایش است. در نتیجه، برای عقب نیفتادن از رقبای خود، بهتر است به سمت اینترنتی کردن کسب و کار خود بروید.سایت است.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

اولین قدم در آشنایی با تفاوت کسب و کار اینترنتی با تجارت الکترونیکی، آشنایی با مفهوم فروشگاه اینترنتی است. فروشگاه اینترنتی یا همان e-commerce فرایندی است که از طریق آن خرید، فروش، معامله، سفارش و پرداخت کالاها و خدمات از طریق اینترنت انجام می‌شود. اگر بخواهیم به بعضی از نمونه‌های کاربرد تجارت الکترونیک اشاره کنیم، می‌توانیم بانکداری آنلاین، خرید آنلاین و رزرو آنلاین بلیط را نام ببریم.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

اصلی‌ترین چیزی که یک فروشگاه اینترنتی به آن نیاز دارد، یک وب سایت است. در یک فروشگاه اینترنتیْ بازاریابی، تبلیغات، فروش و انجام معامله با کمک اینترنت انجام می‌شود. در واقع، فروشگاه اینترنتی بستری را فراهم می‌کند که در دنیای اینترنت، یک معامله تجاری انجام شود. هر معامله‌ای که به کمک رسانه‌های الکترونیکی انجام می‌شود، تجارت الکترونیکی است.

انواع تجارت الکترونیکی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، لازمه تجارت الکترونیکی، یک فروشگاه الکترونیکی است. فروشگاه الکترونیکی به شما کمک می‌کند تا خریدوفروش و معاملات مورد نظر خود را در دنیای اینترنت انجام دهید. در زیر به بررسی انواع تجارت الکترونیک پرداخته‌ایم تا بهتر بتوانید تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی را درک کنید.

  • معامله تجاری بین دو کسب و کار (B2B)
  • معامله تجاری بین کسب و کار و مشتری (B2C)
  • معامله تجاری بین مشتری و مشتری (C2C)
  • معامله تجاری بین مشتری و کسب و کار (C2B)

کسب و کار اینترنتی چیست؟

اگر بخواهیم به صورت مختصر توضیح دهیم e business چیست، باید بگوییم که e business یا کسب ‌و کار اینترنتی به معنای حضور کامل یک کسب ‌و کار در دنیای اینترنت است. در واقع، اصلی‌ترین تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی در این تعریف نهفته است.

تفاوت کسب و کار اینترنتی با تجارت الکترونیکی

شاید بتوان گفت که تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی در این است که کسب ‌و کار اینترنتی تنها به خرید و فروش کالا محدود نمی‌شود، بلکه شامل فعالیت‌های دیگری نیز می‌شود که بخش عظیمی از تجارت را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم به بعضی از این فعالیت‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم فعالیت‌هایی مثل ارائه خدمات به مشتریان، برقراری ارتباط با کارمندان، مشتری یا شرکای تجاری را نام ببریم.

انواع کسب و کار اینترنتی

همان‌طور که متوجه شدید کسب و کار اینترنتی بسیار جامع‌تر از فروشگاه اینترنتی است. در کسب و کار اینترنتی تمام ابعاد یک کسب و کار به صورت آنلاین انجام می‌شود، در حالی که فروشگاه اینترنتی تنها بخش کوچکی از یک کسب و کار اینترنتی است. در زیر به بررسی انواع کسب و کار اینترنتی پرداخته‌ایم تا بهتر با این نمونه از کسب و کار آشنا شوید.

  • Pure-Play: کسب و کاری که کاملاً اینترنتی است و هیچ بخش آن به صورت حضوری و آفلاین کار نمی‌کند. مثال: hotels.com
  • Brick and Click: این نوع از کسب و کار اینترنتی هم به صورت آنلاین و اینترنتی و هم به صورت آفلاین و فیزیکی وجود دارد. نمونه‌های چنین کسب و کارهایی بی‌شمار است.

تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

حال که به طور کامل با مفهوم فروشگاه اینترنتی و کسب و کار اینترنتی به صورت جداگانه آشنا شدید، در این بخش از مقاله سعی داریم به صورت موردی به بررسی تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی بپردازیم.

  • خریدوفروش کالا و خدمات از طریق اینترنت تنها وظیفه فروشگاه اینترنتی است. اما در کسب و کار اینترنتی تمامی فعالیت‌های تجاری از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. جامع‌ترین تفاوت e-commerce با e-business همین موضوع است.
  • فروشگاه اینترنتی مفهومی محدود است و زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. اما کسب و کار اینترنتی مفهومی گسترده است و به عنوان یک ابر مجموعه تجارت الکترونیک به‌حساب می‌آید.
  • فروشگاه اینترنتی معمولاً فقط نیاز به استفاده از یک وب سایت دارد، اما کسب و کار اینترنتی به استفاده از چندین وب سایت، ERPها و CRMها نیاز دارد تا فرایندهای تجاری مختلف را به هم متصل کند.
  • فروشگاه اینترنتی شامل معاملاتی است که به ردوبدل شدن پول مربوط می‌شود، اما کسب و کار اینترنتی علاوه بر فعالیت‌های پولی، شامل تمامی فعالیت‌های لازم در یک کسب و کار می‌شود.
  • فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل محدودیت‌هایی که دارند برای استفاده فروشگاه‌های زنجیره‌ای مناسب نیستند. در واقع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای پیشرفت و حضور در دنیای اینترنت باید به دنبال تبدیل شدن به یک کسب و کار اینترنتی بروند.
  • در کسب و کارهای اینترنتی، صاحبان کسب و کار توانایی مدیریت پیک‌های داخلی را دارند و می‌توانند برای ارسال محصولات موردنظر، از پیک‌هایی که مختص کسب و کار خود هستند استفاده کنند؛ اما فروشگاه اینترنتی از چنین قابلیتی برخوردار نیست.

تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

راهکارهای سیکا ۳۶۵ برای کسب و کار اینترنتی

فروشگاه ساز سیکا ۳۶۵ با بررسی تمامی نیازهایی که کسب و کارهای مختلف برای پیشرفت و عقب نیفتادن از رقبا در دنیای آنلاین دارند، سامانه‌ای را طراحی کرده تا خرده‌فروش‌ها، عمده‌فروش‌ها و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بتوانند از مزیت‌های بی‌شمار کسب و کار آنلاین برخوردار شوند.

مزیت‌هایی که یک فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارتان دارد در مقایسه با مزیت‌های سامانه کسب و کار آنلاینی که فروشگاه ساز حرفه ای سیکا ۳۶۵ برای کسب و کارتان راه اندازی می‌کند، ناچیز است. شما با کمک سیکا ۳۶۵ می‌توانید یک اپ اختصاصی در اندروید و Ios برای خود راه اندازی کنید، فاکتور فروش در سامانه مالی را به صورت خودکار ثبت کنید، با مشتریان از طریق ارسال نوتیفیکیشن ارتباط برقرار کنید، کالاها را بر اساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی کنید و ده‌ها مورد دیگر را تجربه کنید. تمامی این موارد با تنها یک فروشگاه اینترنتی امکان‌پذیر نیست.

جمع‌بندی

فروشگاه اینترنتی لازمه هر کسب و کار اینترنتی است؛ اما قادر نیست که بسیاری از مزیت‌های یک کسب و کار اینترنتی را به صاحبان کسب‌ و کارها و حتی مشتری‌ها ارائه دهد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی را در این موضوع دانست. همچنین می‌توان گفت که فروشگاه اینترنتی تنها یک وب سایت برای یک کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. در حال حاضر اکثر شرکت‌ها کسب و کار خود را برای تصاحب حداکثری از بازار، اینترنتی می‌کنند.