پرش به مطلب اصلی

۶ راه مطمئن برای وفادار سازی مشتریان

· خواندن 7 دقیقه

وفادار سازی مشتریان

در دنیای پر رقابت تجارت، یک حقیقت همیشه پابرجاست: یک مشتری وفادار از طلا هم ارزشمندتر است.

ایجاد یک پایگاه مشتری که نه تنها از شما خرید می‌کند، بلکه حامی برند شما هم هست، شاهکاری است که فراتر از ارائه یک محصول فوق‌العاده است.

می‌خواهید چنین مشتریانی داشته باشید؟ مشتریانی وفادار که حاضرند در بحث‌ها و گفتگوها با دوستانشان نام برند شما را به زبان بیاورند. مشتریانی که اولین برندی که برای خرید محصولات خود به آن فکر می‌کنند، برند شماست. ما در فروشگاه‌ ساز سیکا ۳۶۵، ۶ استراتژی برای وفادار سازی مشتریان و تبدیل خریداران یک دفعه‌ای به مشتریان اختصاصی و وفادار را بررسی خواهیم کرد. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

منظور از وفادارسازی مشتریان چیست؟

اشتباهی که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کنند، این است که تمرکز اصلی خود را بر روی ورود مشتریان جدید به کسب‌وکار خود قرار می‌دهند. در حالی که، حجم وسیعی از سود کسب‌وکارها – چه اینترنتی، چه سنتی – با کمک خریدهای مکرر مشتریان صورت می‌گیرد. حتی بسیاری از مشتریان جدید شما با کمک معرفی توسط مشتریان قدیمی شما به دست می‌آیند.

برنامه وفاداری مشتری

در واقع، به چنین خریدارانی که مشتاقند دوباره محصولات یا خدمات شما را خرید کنند و برند شما را به دوستان و آشنایان خود، معرفی کنند، مشتریان وفادار گفته می‌شود.

هدف برنامه های وفادارسازی مشتریان در ایجاد حسی از علاقه نسبت به برند و محصولات شما در دل خریدارانتان است. در ادامه به بررسی روش‌های وفادار سازی مشتریان پرداخته‌ایم.

برنامه های وفادارسازی مشتریان

همانطور که متوجه شدید، وفادار سازی مشتریان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر کسب‌وکاری باید به آن توجه کند.

روش‌های وفادار سازی مشتریان به شرح زیر است:

۱- ارائه خدمات استثنایی به مشتریان

قلب هر کسب‌وکار موفق، ارائه خدمات استثنایی به مشتریان است. در واقع، می‌توان گفت ارائه خدمات مناسب به مشتریان راهی برای رسیدن به قلب مشتریانتان است. اگر از ارائه خدمات استثنایی به مشتریان حرف می‌زنیم، منظورمان تنها رسیدگی به مسائل و مشکلات مشتریان هنگام بروز آن‌ها نیست، بلکه فراتر از انتظارات مشتریان است.

شما می‌توانید با پاسخ‌های سریع به پرسش‌های مشتریان، ایجاد تعاملات شخصی یا حل مشتاقانه مشکلات آن‌ها، میزان اهمیتی که به مشتریان خود می‌دهید را به ‌آن‌ها نشان دهید. روشی که شما برای ارتباط با مشتری خود انتخاب می‌کنید، نقشی حیاتی در ایجاد حس وفاداری بین مشتری و برند شما ایفا می‌کند.

نکته دوستانه: اجرای یک برنامه وفاداری مشتری را در نظر بگیرید که به مشتریان تکراری با هدیه‌ها یا تخفیف‌های انحصاری پاداش می‌دهد و قدردانی شما را از حمایت مداوم آنها نشان می‌دهد.

برنامه های وفادارسازی مشتریان

۲- ایجاد تجربه‌ای ثابت از برند

زمانی که صحبت از وفادار سازی مشتریان به میان می‌آید، ثبات کلیدی‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنید. حتماً سعی کنید که پیام، لحن و هویت بصری برند شما در تمام کانال‌های ارتباطی شما، از وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی گرفته تا بسته‌بندی و ارتباط با مشتریان، منسجم و یکسان باقی بماند.

زمانی که شما تجربه‌ای ثابت و منسجم از برندتان برای مشتری رقم بزنید، حس اعتماد و آشنایی را تقویت کرده و احتمال بازگشت مشتریان را بیشتر می‌کنید.

نکته دوستانه: یک راهنمای برند برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید که شخصیت، لحن و عناصر بصری برند شما را مشخص کند. این راهنما می‌تواند به عنوان مرجعی برای حفظ ثبات در تمام ارتباطات شما به کار رود.

۳- ارائه خدماتی فراتر از محصولاتتان

ارتباط به مشتری نباید تنها به نقطه فروش ختم شود. با ارائه منابع، نکات یا محتوای انحصاری مرتبط با محصولات یا خدمات خود، ارزش مستمری را ارائه دهید. این مسئله می‌تواند به صورت پست‌های وبلاگ، فیلم‌های آموزشی یا حتی خبرنامه ماهانه باشد.

در واقع، شما با قرار دادن نام تجاری خود به عنوان یک منبع ارزشمند، مشتریان را درگیر کرده و روی‌ آنچه ارائه می‌دهید سرمایه‌گذاری می‌کنید.

نکته دوستانه: سعی کنید وبینارها یا کارگاه‌های آنلاینی اجرا کرده و در آن روش‌های خلاقانه برای استفاده از محصولات خود را به نمایش بگذارید. در این رویدادها می‌توانید مشتریان را تشویق کنید تا برنامه‌های مختلف را بررسی کنند.

۴- توجه به بازخوردهای مشتریان

یکی دیگر از روش‌های وفادار سازی مشتریان، توجه به بازخوردها و نظرات مشتریان است.

بازخورد مشتریان معدن طلایی از داده‌های ارزشمند است که می‌تواند کسب‌وکار شما را به سمت بهبود و پیشرفت هدایت کند. همیشه سعی کنید از طریق نظرسنجی‌ها، نظرات زیر پست‌ها و راه‌های ارتباطی، بازخورد مشتریانتان درباره محصولات و برندتان را جویا شوید.

مهم‌تر از آن، با ایجاد تغییرات مثبت بر اساس نظرات مشتریان، نشان دهید که بازخوردها اهمیت داده و در راستای بهبود شرایط تلاش می‌کنید. این کار نه تنها نشان می‌دهد که شما برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید، بلکه تجربه کلی مخاطب را نیز بهتر می‌کند.

نکته دوستانه: به طور عمومی از مشتریان به خاطر بازخورد هایشان تشکر کرده و رویکردی شفاف و مشتری‌محور برای کسب‌وکار خود تعریف کنید.

وفادار سازی مشتریان

۵- تمرکز بر یکپارچگی سفر مشتری

به مسیری که مشتری از اولین نقطه تماس تا تعاملات پس از خرید طی می‌کند، سفر مشتری گفته می‌شود. سعی کنید بر یکپارچگی این سفر تمرکز کنید. یکپارچگی سفر مشتری در وفادارسازی مشتریان نقشی چشمگیر دارد. در سفری که برای مشتری، از اولین نقطه تماس تا تعاملات پس از خرید، تعیین می‌کنید، سعی کنید از نکات زیر بهره ببرید:

  • فرایند خرید را ساده کنید
  • ناوبری کاربر پسندی برای وب‌سایت خود طراحی کنید
  • ارتباط مشتریان با تیم پشتیبانی را آسان کنید

همیشه یادتان باشد که تجربه‌ای بدون دردسر در هر مرحله، احساسات مثبت در مخاطب ایجاد کرده و مشتریان را تشویق می‌کند تا بارها و بارها برند شما را انتخاب کنند.

نکته دوستانه: یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای ردیابی تعاملات مشتری و شخصی‌سازی ارتباطات آینده بر اساس ترجیحات و رفتارهای آنها ایجاد کنید. در نتیجه، در برنامه‌ های وفادارسازی مشتریان خود، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را حتماً در نظر بگیرید.

۶- برنامه‌ریزی رویدادهای غیرمنتظره و جذاب

مشتریان خود را سورپرایز کنید.

حرکات غیر منتظره می‌تواند تأثیری ماندگار بر مشتریان بگذارد. ابتکارات غافلگیرکننده و لذت‌بخش، مثل ارسال یادداشت‌های تشکر شخصی، ارائه تخفیف‌های انحصاری یا ارائه نمونه رایگان کالا یا همان «اشانتیون»، لحظات به‌یادماندنی را ایجاد کرده که می‌تواند مشتریان را به برند شما نزدیک‌تر کند.

نکته دوستانه: نقاط عطف مشتری مثل سالگرد اولین خرید یا رسیدن به آستانه هزینه پرداخت شده مشخصی را با پیشنهادات ویژه یا پیام‌های شخصی جشن بگیرید.

راه وفادارسازی مشتریان۶

اتصال به باشگاه مشتریان با کمک سیکا ۳۶۵

حال که با اهمیت برنامه‌های وفادار سازی مشتریان در هر کسب‌وکاری آشنا شدید، راحت‌تر می‌توانیم اهمیت باشگاه مشتریان و تاثیر آن بر رشد کسب‌وکارتان را به شما توضیح دهیم.

باشگاه مشتریان بهترین ابزار برای ترغیب مشتریان به خرید دوباره از وب‌سایت شما و تبدیل به یک مشتری وفادار است. هر مشتری هنگام ثبت اولین سفارش خود، به صورت خودکار عضو باشگاه مشتریان می‌شود. شما می‌توانید با ارائه پیشنهادهای خاص و ویژه مثل دسترسی به محصولات جدید، تخفیف‌های شگفت‌انگیز یا حتی عرضه کالاهای رایگان او را به خرید دوباره از وب‌سایت خود تشویق کنید.

فروشگاه‌ ساز حرفه ای سیکا ۳۶۵، امکان اتصال سایت شما به باشگاه مشتریان را به راحتی در اختیار کسب‌وکار اینترنتی شما قرار داده و مشتریان به محض ثبت سفارش خود،‌ در باشگاه مشتریان عضو می‌شوند.

جمع‌بندی

حالا شما آن را دارید – یک معجون جادویی برای وفادارسازی مشتریان. با ارائه خدمات استثنایی به مشتریان، ایجاد تجربه‌ای ثابت از برند، ارائه خدماتی فراتر از محصولات، توجه به بازخوردهای مشتریان، تمرکز بر یکپارچگی سفر مشتری و طراحی رویدادهای جذاب و غیرمنتظره برای مشتری، نوعی از وفاداری ایجاد می‌کنید که در برابر زمان، رقبا و محصولات جدید شکست نمی‌خورد و تاب می‌آورد.

بدون شک، یک مشتری وفادار از طلا هم ارزشمندتر است.